محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح عملکرد چندین ساله وزارتخانه متبوع خود گفت: این وزارتخانه با توجه به وضعیتی که دارد از ۱۳ سازمان و شرکت تشکیل شده که این سازمان‌ها و شرکت‌ها آن نقش حاکمیتی و وظایف قانونی وزارتخانه را برعهده دارند که مدیران عامل این شرکت‌ها و معاونین ذیربط در این جلسه حاضر هستند.

وی درباره رشد و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور بیان کرد: طول آزادراه‌های کشور به ۲۴۷۰ کیلومتر رسیده که در بدو پیروزی انقلاب ۷۶ کیلومتر بود. طول بزرگراه‌ها به ۱۸ هزار و ۴۸۵ کیلومتر رسیده که در بدو پیروزی انقلاب ۳۵ کیلومتر بود. طول راه‌های اصلی به ۲۶ هزار و ۲۰۱ کیلومتر رسیده است و با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات گسترده‌ای که در کشور در حال انجام است به امید خدا تا قبل از پایان دولت حدود ۵۰۰ کیلومتر به آزادراه‌ها و ۸۰۰ کیلومتر به بزرگراه‌ها اضافه خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در این باره ادامه داد: در مورد وضعیت راه‌های روستایی آسفالت شده باید بگویم در بدو انقلاب این راه‌های آسفالت ۳۰۰۰ کیلومتر بود که در این باره به رقم ۱۱۱ هزار کیلومتر رسیده‌ایم که در همین باره با رعایت اصل عدالت منطقه‌ای ۳۵۰۰ کیلومتر دیگر اضافه خواهد شد. میزان بارگیری در کشور سال گذشته توسط ناوگان حمل و نقل کشور ۴۶۵ میلیون تن بوده که روند رو به رشدی داشته است. در اوایل انقلاب خطوط راه‌آهن کشور ۴۵۰۰ کیلومتر بوده که اکنون به ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خطوط ریلی دست پیدا کردیم که این حوزه نیز در حال توسعه است.

اسلامی عنوان کرد که افزایش سهم انتقال بار از جاده به ریل که جزو سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بود با ایجاد خط دو ریلی و گسترش خطوط ریلی و انتقال خطوط ریلی به مراکز با فعالیت‌ گسترده مورد توجه قرار گرفته است. یکی دیگر از موضوعات استفاده از خطوط ریلی در بخش صادرات و واردات در بنادر کشور است که مدت‌ها متوقف شده بود که مجددا این بارگیری را در بنادر به قطار در سال ۱۳۹۹ تجربه کردیم. کل باری که با قطار اوایل انقلاب جابه‌جا می‌شد هفت میلیون تن بود که اکنون به ۴۷ میلیون تن دست پیدا کردیم.

وی با بیان این موضوع که با وجود فشار تحریم‌ها در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور اقدامات موثری انجام شده، بیان کرد: با توجه به عرصه ملی و ایجاد فرصت برای شرکت‌های دانش‌بنیان نگهداری از ناوگان موجود گسترش داشته تا بتوانیم حداقل ۱۴۰ فروند هواپیمای مسافربری را فعال نگه داریم و ۳۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کنیم. در سال «جهش تولید» دو اقدام مهم در این مباحث داریم که ان‌شاءالله بتوانیم از تبصره ۱۸ استفاده کنیم و آن هم نوسازی ناوگان درباره ۵۳ هزار کامیون است که بالای ۴۰ سال عمر دارند. از سال ۱۳۷۸ تا امروز ۲۰ هزار کامیون نوسازی شده در برنامه سه ساله تلاش داریم که نوسازی ناوگان کامیونی ۵۳ هزار عددی را انجام دهیم که به حمایت‌های نمایندگان عزیز در این باره نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی در باب اقدامات وزارتخانه خود در حوزه مسکن بیان کرد: بازار مسکن همواره در ارتباط با شرایط اقتصادی نوسانات، بازارهای موازی دچار التهاب بود که این روزها، اوج روزهای التهابی خود را می‌گذراند. تغییرات نرخ ارز و تورم و شرایط التهابی بازار موازی این عرصه را دچار بحران کرده است که با طراحی طرح ملی مسکن و اقدام در این حوزه سال ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ را به نهضت خانه‌سازی اختصاص دادیم که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر فرصت داشتند در این باره ثبت نام کنند که ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط را اکنون در دستور کار داریم. از ماه‌های آینده نیز تحویل خانه در این باره آغاز خواهد شد. روند صدور پروانه نیز برای مردم روند باثباتی بوده با توجه به نرخ ازدواج و با توجه به دهک‌های جامعه که ما نسبت به آنها تکلیف تامین مسکن داریم ۴۰۰ هزار واحد را در سال هدف‌گذاری کردیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: البته درباره مسکن در مباحثی همچون سیاست‌های شهرسازی مشکل داشتیم در این باره کوچک نگه داشتن حریم شهرها را اصلاح کردیم و با تراکم‌ها تا جایی که اجازه می‌داد روان‌تر برخورد کردیم.

اسلامی اضافه کرد: موضوع بسیار مهم دیگر طرح سامانه جامع املاک و اسکان بود که در بهمن‌ماه سال گذشته از آن رونمایی شد تا سازمان امور مالیاتی بتواند از خانه‌های خالی مالیات اخذ کند. ما معتقدیم اخذ مالیات از خانه‌های خالی یک تاثیر مهم و سریع‌الوقوعی بر وضعیت بازار اعمال خواهد کرد. در بحث مسکن مهر نیز از این دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد یک میلیون و ۹۱۳ هزار واحد به مردم تحویل داده شده، واحد باقی‌مانده در دست اقدام ۶۳ هزار واحد است که تا قبل از آبان‌ماه به اتمام می‌رسد. البته بخشی از این‌ها در دست اقدامات قضایی و تحت اقدامات حقوقی است که ما سعی می‌کنیم با رایزنی مشکلات آنها را رفع کنیم.

وزیر راه در پایان عنوان کرد: توجه به موضوع بافت فرسوده برای حاشیه‌نشینی در استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ریزی لازم را برای آنها انجام داده‌ایم. در این موضوع زمین و سرمایه‌ گذار اختصاص دادیم. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام نقاط شهری در استان‌های مذکور که دارای کپر و آلونک‌های غیررسمی بودند مورد توجه لازم قرار گیرد و مشکل رفع شود. همچنین در ارتباط با موضوع مبارزه با فساد ایجاد سامانه جامع حمل و نقل را برای سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز شاهد بودیم تا بتوانیم جابه‌جایی کالا را کنترل کرده و از قاچاق کالا و ارز جلوگیری کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.