ترامپ روز جمعه ضمن قدردانی از آزادی زندانی آمریکایی، از تهران خواست تا پیرامون پرونده ی هسته ای اش یک معامله ی بزرگ را رقم بزند. او پیشنهاد رسیدن ایران به شرایط بهتر تا قبل از پایان دوره ی ریاست جمهوری اش را مطرح کرد، گویی از تهران دعوت می کرد تا در بازگشتش به دفتر ریاست جمهوری به او کمک کند.

دیوید سانگر در روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی با عنوان «ترامپ با ترغیب ایران به معامله بزرگ، گفتگوهای هسته ای را به انتخابات گره می زند» نوشت: 

گزارش اخیر آژانس نشان می دهد که تهران در سه ماه گذشته ذخایر اورانیوم با غنای پایین خود را تا پنجاه درصد افزایش داده و حالا سوخت هسته ای اش هشت برابر بیشتر از حد مجاز تعیین شده در توافق برجام است. تا به حال تلاش ترامپ و دستیارانش برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره بی نتیجه بوده است.

توصیه های توییتری ترامپ و برایان هوک به تهران برای رسیدن به توافق هسته ای با توییت هایی از سوی وزیر امور خارجه و مشاور سیاسی رئیس جمهور ایران روبرو شد. ظریف نوشت: وقتی شما به دفتر ریاست جمهوری وارد شدید ما یک توافق داشتیم. مشاوران شما شرط بندی احمقانه ای کردند. حسام الدین آشنا نیز نوشت: شما در سوم نوامبر شکست خواهید خورد و ما این را می دانیم. پس باید امتیازاتی بیشتر از اوباما پیشنهاد کنید.

در ماه های اخیر، ایران تنش با واشنگتن را کاهش داده است. با این حال، اکنون که نظرسنجی ها چندان به سود ترامپ نیست، ممکن است، سنجش ها دگرگون شده باشند. ایرانی ها شاید به این نتیجه رسیده باشند که جو بایدن که خود در توافق سال ۲۰۱۵ حضور داشت، می تواند با حضورش در دفتر ریاست جمهوری دوباره توافق برجام را احیا کند.

هنری روم تحلیلگر گروه اوراسیا می گوید: تابستان گذشته مسلما ایرانی ها تصور می کردند که ترامپ دوباره انتخاب خواهد شد. برای ترامپ دو نتیجه گیری قابل تصور بود: شما نمی خواهید کاری کنید که به انتخاب ترامپ کمک کند. این به ترامپ این اعتماد را می داد که ایرانی ها نمی خواهند شانسی داشته باشند. از سوی دیگر، اگر ایرانی ها صبر می کردند و پیش بینی آنها از اینکه بایدن رئیس جمهور می شد، درست از آب در می آمد، آنگاه شما اوضاع متفاوت و باثبات تری خواهید داشت. روم می گوید که ایرانی ها حتی اگر ترامپ را ناامید ببینند حاضر به مذاکره با او نیستند. به نظر آنها توافق با ترامپ یک توافق پایدار نخواهد بود.

برایان هوک معتقد است که آزادی زندانی آمریکایی پس از دو سال حاکی از آن است که آمریکا می تواند از موضع قدرت مذاکره کند. در واقع این زندانی بدون هیچ تخفیفی در تحریم ها، هیچ تغییری در سیاست ها و هیچ واریزی از پول صورت گرفت.

به رغم آنکه افزایش سوخت هسته ای ایران یک فشار معکوس بر دولت ترامپ است، با این حال، ساخت سلاح هسته ای با ذخایر موجود ماه ها یا حتی سال ها به طول می انجامد. ایران پیش از توافق ذخایر بسیار بیشتری داشت.

قیس قریشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ایران می گوید: سیاست خارجی ایران در بیست سال گذشته بسیار عملگرا بوده است. در حال حاضر ایران از رویکرد صبر راهبردی استفاده می کند تا ببیند که در ماه نوامبر چه اتفاقی برای ریاست جمهوری آمریکا می افتد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.