سردار هادی شیرزاد در یک برنامه تلویریزیونی گفت: استرداد متهمان بین المللی بر اساس اعلام قوه قضائیه نسبت به اتهام وارده انجام می‌شود و پس از ارسال به سازمان بین المللی پلیس جنایی (اینترپل)، برای فرد حکم جلب بین المللی صادر می‌شود.

وی افزود: روند استرداد ضمن هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط و مبادله مدارک مورد نیاز به مبادی دیپلماسی، مراجع قضائی کشور متبوع انجام که با هماهنگی های اینترپل کشورها، متهم تحت تعقیب به کشور درخواست کننده مسترد می‌شود.

به گفته سردار شیرزاد، با وجود شیوع ویروس کرونا و عدم نقل و انتقالات هوایی بین المللی در سه ماهه اول سال جاری ۱۳ نفر از متهمان بین المللی مسترد و همچنین در سال ۹۸ پلیس بین الملل نیروی انتظامی توانست با کمک قوه قضائیه و وزارت امور خارجه نسبت به سال ۹۷ به رشد ۱۱۳ درصدی دست پیدا کند.

این مقام انتظامی در خصوص استرداد متهمان جرایم اقتصادی نیز گفت: بر اساس اعلان قرمز صادره، برخی از این متهمان در بازداشت کشور مورد نظر بوده و پلیس بین الملل در حال پیگیری پرونده این افراد برای به نتیجه رسیدن استرداد آنها می باشد.

وی در ادامه ضمن درخواست از شهروندان در خصوص عدم اعتماد به سایت های شرط بندی در فضای مجازی خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی از شهروندان بدون شناخت و آگاهی در اینگونه سایت ها عضو می‌شوند در حالی که در واقع این سایت ها اقدام به نوعی کلاهبرداری اینترنتی کرده که پس از مدتی آنها را دچار ضررهای مالی شدیدی می‌کنند و بهتر  است شهروندان در استفاده از فضای مجازی، به هشدار های پلیس فتا در این زمینه توجه داشته باشند.

براساس گزارش سایت پلیس،  سردار شیرزاد در خاتمه پیرامون اسامی مفسدان اقتصادی منتشره در روزنامه ایران نیز تصریح کرد: افرادی که اعلان قرمز برای آنها صادر شده است، پلیس بین الملل با کمک دستگاه های ذیربط، در صورت عدم دخالت کشورهای دیگر، استرداد آنها انجام می‌شود، لیکن تسریع در اعلام لیست متهمان فراری تحت تعقیب پرونده های اقتصادی، عاملی برای صدور هرچه سریعتر اعلان قرمز آنها و عدم جابه جایی این متهمان در کشورهای مختلف و تاخیر در روند استرداد خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.