درخواست ماکرون از طرف‌های درگیر در لیبی؛ به میز مذاکره برگردید

شبکه‌های تلویزیونی العربیه و الحدث عربستان سعودی امروز چهارشنبه گزارش دادند که «امانوئل ماکرون» در تماس‌هایی با ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده شرق لیبی و «فایز السّراج»، رئیس دولت وفاق ملی این کشور، «مداخله ترکیه در لیبی» را «مسئله خطرناکی» دانسته و بر اهمیت بازگشت به مذاکره بین آن‌ها تأکید کرده است.

منابع فرانسوی در کاخ الیزه به رسانه‌های سعودی گفتند که ماکرون علاوه بر حفتر و السراج، تماس‌هایی در سطح بین‌الملل نیز داشته و طی آن، بر اهمیت ممانعت از وخامت اوضاع در لیبی تأکید کرده است.

به رغم ادعای شبکه‌های الحدث و العربیه، هنوز کاخ ریاست جمهوری فرانسه در مورد ادعای این دو شبکه بیانیه‌ای صادر نکرده است.

اتحادیه اروپا شب گذشته به همراه وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و ایتالیا از طرف‌های درگیر در لیبی خواستند درگیری‌ها را متوقف کرده و به میز مذاکره بر اساس «۵+۵» باز گردند (جزئیات بیشتر).

شکست‌های اخیر ارتش تحت امر ژنرال حفتر در برابر ارتش تحت امر دولت وفاق ملی کشورهای حامی حفتر، از مصر، امارات و عربستان سعودی گرفته تا فرانسه و یونان و انگلیس را نگران کرده است. این کشورها با مشاهده این شکست‌ها، خواستار مذاکره به جای محاربه شده‌اند.

اولین کشوری که به صورت جدی از آتش‌بس در لیبی سخن گفت، مصر به ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی بود که شنبه این هفته، در دیدار حفتر و تنی چند از مقامات لیبیایی (وابسته دولت طُبرُق) با وی، گفت که باید درگیری‌ها متوقف شود. مصر از اینکه رقیب خود یعنی ترکیه و دولت وفاق ملی در لیبی با ادامه جنگ در این کشور، حفتر را از معادله لیبی حذف کنند، نگران است.

شکست‌های اخیر حفتر باعث شده از که به گفته برخی منابع عربی، توافق بین‌المللی برای پایان کار این ژنرال «متمرد و کودتاچی»، در لیبی و اقامت موقت او در قاهره حاص شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.