مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری به گفت‌وگویش با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره ایران اشاره کرده و نوشت: امروز تماس تلفنی بسیار خوبی با دبیرکل سازمان ملل داشتم. به تداوم همکاری با دبیرکل بر سر مسائلی مهم در شورای امنیت سازمان ملل از جمله لیبی، سوریه و ایران امیدوارم.

علاوه بر این، مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در صفحه توییترش با اشاره به این تماس تلفنی به محور ایران این گفت‌وگو اشاره کرده و گفت که آن‌ها درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیز گفت‌وگو کردند.

 گفت‎وگوی پمپئو و گوترش در این باره در پی این مطرح می‌شود که دولت آمریکا اخیرا با نزدیک شدن پایان تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر در تلاش بوده است با ارائه طرحی حقوقی نشان دهد که علیرغم خروج از توافق هسته‌ای، هنوز از حقوق خود در به کارگیری سازوکارهای بازگرداندن تحریم‌ها در این توافق و قطعنامه مربوط به آن در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است. روسیه و چین که دو کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل بوده و باید برای تمدید این تحریم علیه ایران رای موافق داشته باشند، مخالفتشان را با این اقدام آمریکا اعلام کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.