کنایه‌ روحانی به خودروسازان/ تحریم‌ها نتوانسته ما را از پا در آورد/ معادن را در بورس ارائه دهیم

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت صمت در استان‌های اصفهان و خراسان رضوی گفت: برای ما بسیار مهم است که امسال سالی پرکار و پر شتاب برای همه مسئولین و کارگران ما باشد.

وی افزود: امسال سال تولید ملی و رونق تولید نیست بلکه امسال سال جهش تولید است و ما باید همه توانمان را به کار ببریم و حرکت مان را به گونه‌ای افزایش دهیم که سال ما سال پر افتخاری برای ملت ما و کشور عزیزمان باشد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس و تسنیم بخوانید؛

*در افتتاح امروز ما به چند نکته رسیدیم که بسیار مهم است و آن اینکه تولید فولاد کشور در دولت یازدهم و دوازدهم به دو برابر تولید فولاد در تاریخ ایران رسیده است، یعنی هرچه ما تولید فولاد داشتیم در این ۷ سال به دو برابر رسیده و این به معنای آن است که همه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و مهندسین ما برای آبادانی کشور تلاش می کنند.

* مهم است که در فولاد رتبه ما دهم بوده و به رتبه هشتم می‌رسیم و ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد را امروز دارا هستیم و در فولاد، معدن، آهن اسفنجی و شمش فولاد زنجیره ما منظم و کامل شده و این که می‌بینیم یک جا کنسانتره و جای دیگر گندله افتتاح می شود، یعنی یک زنجیره شکل می‌گیرد.

* امروز تمام ایران تبدیل به یک کارگاه عظیم و بزرگ شده است و اگر  از بالا به ایران  نگاه کنید از شمال تا جنوب و شرق و غرب همه در حال کار هستند. این که در بخش صمت ۳۸۰۰ طرح مشغول فعالیت هستند و در سال جاری تا پایان سال ۲۰۰ طرح به مرحله افتتاح می‌رسید یعنی کشور در حال حرکت است.

* امروز طرح‌هایی که افتتاح شد،  ۴۷۲۶ میلیارد تومان ارزش دارد که  این دستاورد پاسخ خوبی است برای کسانی که می‌خواستند کشور ما را در سال ۹۷ و ۹۸ به زانو در آورند. خوشبختانه در سال ۹۸ تولید لوازم خانگی در برخی موارد ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده و تحریم‌ها نتوانسته ما را از پا در آورد.

* اینکه در یک افتتاح تولید یخچال فریزر ۳۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا می‌کند نشان می‌دهد که تحریم‌ها نمی‌تواند ما را از حرکت باز دارد. اینکه بخش‌های تولیدی از ما ارز برای تامین مواد اولیه می‌خواهند نشان می‌دهد تحریم‌ها مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده ولی مهم این است که تحریم‌ها نمی‌تواند ما از حرکت باز دارد.

*ما در مواد اولیه کشور غنی داریم که در اکثر موارد از معادن کشور مواد اولیه را تامین می‌کنیم. یکی از کارهای بسیار مهم این است که ما معادن خود را آزاد کنیم. معادن روی کاغذ به یک سری از افراد واگذار شده که اینها معادن را حبس کرده‌اند. اگر این افراد نمی‌توانند این معادن را به بهره‌برداری برسانند باید این کاغذها را باطل کنیم.

*خوشبختانه دولت در زمنیه اکتشاف کارهای بزرگی انجام داده است. اکتشاف اولین قدم است برای اینکه ما را راهنمایی کند که بدانیم چه معادنی در چه بخش‌هایی از کشور قرار دارد.

* این افتتاح‌ها در شرایط عادی صورت نمی‌گیرد و درشرایط کرونا و تحریم شدید صورت می‌گیرد. این که روز عید و روز ۱۳ فروردین صنایع ما درحال فعالیت بودند،بسیار امر مهم و ارزشمندی است.در دو ماه اول سال ۹۹ علی‌رغم اینکه اوج همه‌گیری کرونا در کشور بود به نسبت دو ماه اول سال گذشته در برخی بخش‌های تولید افزایش ۱۵۰ درصدی داشتیم که نشان می‌دهد کرونا مانع افزایش تولید در کشور نشده است.

*البته تحریم به ما فشار می‌آورد و کار ما را سخت می‌کند؛ همین اینکه مدیران واحدهای تولید تقاضای تخصیص ارز بیشتری هستند تا بتوانند سرعت تولید را افزایش دهند نشان می‌دهد که دشمن نتوانسته ما را از خودمان باز دارد و  ما را تسلیم کند.

* ما علاوه بر اینکه اجازه ندادیم دشمن به هدف خود برابر ملت ایران دست پیدا کند، راه خود را ادامه دادیم البته ممکن است مقداری حرکت و مسیر ما کندتر شده باشد اما است مسیر و حرکت ادامه خواهد یافت.

*{ با اشاره  به  ۳ موضوع مهم در بخش صنعت }: تامین مواد اولیه یعنی وجود معادن غنی کشور برای صنعت مهم است زیرا مواد اولیه را برای این بخش  فراهم می‌کند.

* ما در فولاد از کشور دیگری گندله تامین نمی‌کنیم که آن را به آهن اسفنجی یا شمش فولاد تبدیل کنیم، همه این فرایند از معدن شروع تا خط نهایی  در کشور انجام می شود، یعنی در زمینه مواد اولیه کشوری غنی داریم که در اکثر موارد، مواد اولیه را خودمان می توانیم از معادن استخراج کنیم.

* بارها در دولت توصیه کردم و امروز هم به وزارت صمت توصیه می‌کنم یکی از کارهای مهم این است که معادن را آزاد کنید معادن روی کاغذ به افرادی واگذار شده و حبس شده است، این معادن را باید از حبس نجات دهیم.

* این ورق پاره هایی که به برخی داده شده است، مهلت و زمان بدهید، اگر در این بازه زمانی نتوانستند بهره برداری کنند کاغذها را ابطال کنید و معادن را به مردم واگذار کنید.

* معادن را بزرگ‌ترین سرمایه برای اشتغال کشور است و حتی در سخنان قبلی گفتم معادن را می‌شود به شکل سهام در بورس عرضه کرد؛  اجازه دهید معادن، آباد شود.  

*{با اشاره به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه اکتشاف معدن}: کارهای بزرگی در این زمینه انجام شده است، همین که مسئول ایمیدرو اعلام کرد در این دولت صد هزار کیلومتر مربع برای اکتشاف فعالیت کردیم خیلی مهم است. اکتشاف به عنوان اولین گام، ما را راهنمایی می‌کند که در کجا و در کدام ارتفاعات و چه عمقی چه نوع مواد معدنی وجود دارد و اقدامات بعدی پس از این مرحله انجام می‌شود.

* فناوری را نکته مهم دوم پس از مواد اولیه است و امروز در فناوری در مسیر خودکفایی قرار داریم، امروز اعلام شد ۶۰ تا ۷۰ درصد از صنایع ، متکی به صنعت داخلی کشور است.

*{ با اشاره به گزارش مسئولان صنعت فولاد}:  طرح‌هایی که بخش خارجی که به دلیل شیوع کرونا نتوانست برای تکمیل کند از سوی جوانان ایرانی تکمیل و به بهره برداری رسید که افتخار بزرگی برای کشور و ملت ایران است.

* اکنون افتتاح طرح‌ها در یک شرایط عادی صورت نمی‌گیرد بلکه در شرایط تحریم شدید و کرونا انجام می‌شود. اینکه استاندارد اصفهان گفتند در روزهای تعطیل و سیزده بدر فعالیت می‌کردیم و صنایع تعطیل نبوده است، بسیار مهم است.

*{ با اشاره به گزارش‌های آماری در زمینه تولید لوازم خانگی}: در دومین ماه سال ۹۹ در شرایط  شدت شیوع کرونا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، که کرونایی نبوده است، در زمینه تولید ماشین لباس شویی ۱۵۲ درصد افزایش داشته ایم، در زمینه تولید تلویزیون ۴۹ درصد افزایش داشته ایم که نشان می‌دهد کرونا ما را متوقف نکرده است. 

* میدان صادرات را یکی از مهمترین موارد بخش تولید در صنعت و معدن است و باید کاری کنیم که بخشی از تولیدات صادر شود زیرا در این بخش است که تولید کننده ناچار است کیفیت محصول را افزایش دهد و مجبور است قیمت را متعادل کند.

* اگر بنا باشد محصولی در داخل تولید شود و فقط به مردم خودمان بفروشیم مانند صنعت خودرو خواهیم شد، وقتی فقط به مردم خودمان فروختیم آن را امروز گران و فردا کیفیت را پایین و پایین‌تر می آوریم

* اگر روزی برسد که خودروسازی ما ۳۰ درصد محصولاتش را صادر کند؛ ناچار می‌شود قیمت را متعادل کند و کیفیت را افزایش دهد. صادرات برای ورود به دنیای رقابت و اینکه بتوانیم در عرصه رقابت حرکت و مسیر خود را تصحیح و تسریع کنیم، بسیار مهم است .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.