محمودرضا خواجه نصیری در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: جای ابزارهای معاملاتی که مردم به واسطه آن ریسک نوسانات نرخ ارز را در سرمایه گذاری خود مدیریت کنند به شدت خالی است.

وی افزود: بخش زیادی از تمایلات سرمایه گذاری در همه بازارها اعم از مسکن، طلا، خودرو، ارز و حتی بازار سرمایه برای پوشش ریسک کاهش ارزش پول ملی و تورم است.

به گفته خواجه نصیری، در شرایط فعلی ابزارهایی که بتواند در صورت افزایش تورم و یا افزایش قیمت ارز سرمایه‌ها را حفظ کند بسیار مورد اقبال خواهد بود.

وی گفته است: خرید طلا، ارز یا مسکن صرفاً با هدف سرمایه گذاری و نه مصرف، به دلیل نبودن ابزارهایی است که برای پوشش ریسک نوسانات ارز در بازارهای دنیا متداول است.

عضو هیات مدیره بورس تهران گفت: بورس می‌تواند با ایجاد و توسعه ابزارهایی مانند اوراق ارزی، صندوق‌های ارزی، صندوق‌های کالایی با شاخص ارزی مانند صندوق کالایی نفت، مس و طلا و صندوق‌های سهام شرکت‌های صادر کننده با درآمد ارزی به این نیاز پاسخ دهد.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته ایجاد این ابزارها به دلیل متولی گری بانک مرکزی در بازار ارز و عدم همراهی این نهاد به نتیجه نرسیده؛ در حال حاضر که بانک مرکزی حداکثر توجه را به بازار سرمایه معطوف کرده و به این نتیجه رسیده است که مدیریت بازارهای پولی و مالی از جمله نرخ بهره، نرخ ارزو نرخ تورم با بازار سرمایه شدنی است، فرصتی تکرار نشدنی برای ایجاد این ابزارهاست.

به گفته خواجه نصیری، اعتماد مردم به بازار سرمایه فرصتی است که می‌تواند بخش زیادی از تقاضای غیر مصرفی و صرفاً سرمایه گذاری ارز را کاهش داد و ارزهای راکد را به بخش واقعی اقتصاد برگرداند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.