سفارت آمریکا در ترکیه روز پنجشنبه به صدور حکم زندان برای یکی از کارکنان کنسول‌گری این کشور در استانبول به اتهام هم‌دستی در کودتای ۲۰۱۶ واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سفارت آمریکا در آنکارا صدور حکم حبس برای «متین تپوز» کارمند این سفارت‌خانه را «بسیار ناامید کننده» توصیف کرد.

این سفارت‌خانه بیان داشت، تمام سخنان رد و بدل شده در جلسه دادگاه را مرور کرده است و هیچ شواهد قابل اتکایی برای تأیید اتهامات وارده نیافته است.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، امروز (پنجشنبه) گزارش داد که  تپوز کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول به اتهام کمک به سازمان تروریستی «فتح‌الله گولن» به ۸ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده است.

صدور حکم زندان برای کارمند محلی کنسولگری آمریکا در استانبول ترکیه در حالی صورت گرفته که این دو کشور پیشتر بر سر مسائل مختلفی از قبیل بازداشت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی و اختلاف‌ها درباره روابط واشنگتن با گروه‌های کُرد مسلح سوریه تنش‌های شدیدی را تجربه کردند.

 تپوز، مترجم بخش مبارزه با مواد مخدر کنسولگری آمریکا که در سال ۲۰۱۶ پس از کودتای نافرجام دستگیر شد، به جاسوسی و داشتن ارتباط با شبکه «فتح‌الله گولن» از مخالفان دولت ترکیه متهم شده بود.

مقام‌های ترکیه بعد از کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶، گولن را که در آمریکا سکونت دارد،  عامل اصلی این کودتا خوانده‌اند. به رغم درخواست‌های آنکارا برای استرداد او، واشنگتن گولن را به ترکیه تحویل نداده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.