به گزارش اسکای نیوز، در بیانیه مشترک دو کشور آمده است: در سایه پیشرفت‌های چشم‌گیر در مسیر نابودی داعش آمریکا روند کاهش نیروهای نظامی‌اش در عراق را طی چند ماه آتی ادامه می‌دهد.

هیات عراقی به ریاست عبدالکریم هاشم مصطفی معاون وزارت خارجه و هیات آمریکایی به ریاست دیوید هیل، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی مذاکرات استراتژیکی را براساس چارچوب توافق استراتژیک سال ۲۰۰۸ برگزار کردند.

دو طرف در این مذاکرات بار دیگر بر اصول توافق استراتژیک سال ۲۰۰۸ تاکید کردند. همچنین آمریکا بار دیگر پایبندی خود و احترام به حاکمیت عراق و تمامیت ارضی آن و تصمیمات مقامات پارلمانی و اجرایی عراق را اعلام کرد.

در زمینه اقتصاد و انرژی نیز آمریکا اعلام کرد موضوع فراهم کردن مشاوران اقتصادی برای همکاری مستقیم با دولت عراق در کمک به تقویت حمایت بین‌المللی از این کشور از جمله موسسات دولتی در طرح‌های مربوط به اجرای اصلاحات اقتصادی اساسی را بررسی می‌کند.

دو کشور پروژه‌های سرمایه‌ گذاری شامل سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی بین‌المللی در عرصه انرژی و دیگر بخش‌هارا مورد بررسی قرار دادند.

علاوه بر تیم‌های مذاکره کننده دو کشور بر اهمیت کمک به عراق در اجرای برنامه‌های دولت و اصلاحات که انعکاس‌دهنده خواسته‌های ملت عراق است از جمله بازگرداندن ثبات، برگزاری انتخابات آزاد و شفاف و دارای اعتبار تاکید کردند.

در زمینه امنیتی نیز آمریکا متعهد شد در چند ماه آینده نیروهایش در عراق را کاهش دهد. علاوه بر این دو طرف درباره وضعیت نیروهای نظامی آمریکایی که در عراق می‌ماند گفت‌وگو کردند.

آمریکا نیز متعهد شد برای ایجاد پایگاه‌های دائم یا حضور نظامی دائم در عراق تلاش نخواهد کرد. این مساله در سال ۲۰۰۸ نیز میان دو طرف به توافق رسیده بود.  

دولت عراق نیز در مقابل متعهد شد که از نظامیان ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا حمایت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.