بیش از یک چهارم ناوهای هواپیمابر فعال آمریکا در منطقه اقیانوس هند-آرام مستقر شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، دو ناو هواپیمابر اتمی «نیمیتز» و «رونالد ریگان» در حال حاضر وارد آب‌های اقیانوس آرام شده‌اند. این دو ناو حامل محموله‌ای به وزن ۱۰۰ هزار تن شامل ده‌ها جنگنده، هواپیما و بالگرد شناسایی و جنگ‌افزارهای الکترونیک و موشک‌های ضد کشتی و ضد هواپیما هستند.

این ناوگروه‌ها در کنار ناو «تئودور رزولت» قرار گرفته‌اند که هفته گذشته  پس از یک دوره ابتلای خدمه آن به ویروس کرونا سواحل «گوام» را ترک کرده است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتد پرس» کنار هم قرار گرفتن سه ناو هواپیمابر از یازده ناو هواپیمابر آمریکا در این ناحیه، امری «غیرعادی» است.

«استفان کولر» فرمانده عملیات‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه هند-آرام در این خصوص گفت: «توانایی در حضور به شکلی قدرتمند بخشی از رقابت محسوب می‌شود و همان‌طور که بارها به افرادم در اینجا گفته‌ام برای پیروزی در رقابت، حضور داشتن امری مهم است».

وی افزود:‌ «ناوهای هواپیمابر و ناوگروه‌های ضربتی نمادهای شگفت‌انگیزی از قدرت دریایی آمریکا است. از این‌که می‌بینم سه‌تا از آن‌ها را در حال حاضر در اینجا داریم ذوق زده هستم».

وی اذعان کرد آمریکا نمی‌تواند این حالت را به‌طور دائمی حفظ کند اما «این کاری است که اگر بخواهیم می‌توانیم انجام دهیم».

این اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در حالی انجام می‌گیرد که روز دوشنبه نیز وزارت دفاع تایوان به یک هواپیمای باری متعلق به نیروی دریایی آمریکا اجازه داد بر فراز این جزیره پرواز کند. حرکتی که چین آن‌ را «تحریک‌آمیز» توصیف کرد.

قدرت‌نمایی آمریکا در برابر چین در حالی صورت می‌گیرد که مقامات پنتاگون به تازگی هشدار داده‌اند در هرگونه نبرد محتمل بین نیروهای ایالات متحده و چین در اقیانوس آرام، ارتش آمریکا بازنده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.