سیدغنی نظری نماینده خلخال در مجلس یازدهم اخیرا گفته بود که مردم حقوق ۵۰ سال پیش خود نمی توانند خانه بخرند.

او در گفتگو با برنامه رادیویی «تهران من»، در توضیح این اظهاراتش گفت: آقای اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی چند روز پیش در مجلس حضور داشتند و گزارشاتی درباره وضعیت مسکن ارائه دادند. بنده هم نسبت به آن گزارشات اعتراضاتی داشتم، اعتراضات من بر این مبنا بود که آنچه را که شما توصیف می کنید در وضعیت عمومی آنطور نیست. قبلا می گفتند که وضعیت مسکن در تهران گران است، تهران به عنوان پایتخت و یک شهر پرجمعیت و متراکم شناخته شده است اما الان متاسفانه در مناطق شهرهای کوچک هم مسکن گران شده است.

وی افزود: یعنی موضوع عدم نظارت جدی بر قیمت مسکن و مالیات نگرفتن از مالکین خانه های خالی که قانون است باعث افزایش قیمتها شده است، ما امروزه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی خالی داریم و همین باعث شده است که قیمت مسکن بالا برود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: من از آقای وزیر خواهش کردم و گفتم شما سامانه جامع املاکی دارید و اینها را با این سامانه شناسایی کنید و این واحدها اگر به بازار تزریق بشود بر تعادل قیمت مسکن تاثیرگذار است. این یک فرمول دو دو تا چهارتا است: قیمت زمین به اضافه مصالح ساختمانی و اگر یک سودی را هم در نظر بگیریم قیمت یک ساختمان معمولی و معقول می شود، اما امروزه متاسفانه قیمتهایی که برای خرید و فروش است از هیچ قاعده و فرمول اقتصادی تبعیت نمی کند و این یک واقعیت است که اگر یک کارمندی امروز بخواهد تا ۵۰ سال حقوق خود را جمع کند و اصلا هیچ چیزی نخورد ودست به پول خود نزند، باز هم نمی تواند مسکن بخرد.

نماینده خلخال با بیان اینکه این کار یک تدبیری از طرف دولت می خواهد، افزود: وقتی که عزیزان به مسکن مهر ایراد می گرفتند ما انتظار داشتیم که ۲ برابر مسکن مهر با عنوانی که گفتند تولید بشود اما هیچ اتفاقی نیفتاد. مسکن امروز یک معضل اساسی است و باعث بالا رفتن سن ازدواج جوانان می شود و بحران های اجتماعی ایجاد می کند و نا امیدی و ضعف و افسردگی در بین مردم به وجود می آورد. شما ملاحظه می کنید کسانی که مسکن ندارند همیشه دغدغه مسکن دارند که مثلا فردا کجا را اجاره کنم یا خوشحال است که امسال توانسته است جایی را اجاره کند. وی با اشاره به افزایش لحظه به لحظه قیمت مسکن، گفت: من به عنوان یک نماینده از شهرستان آمده ام، من قبلا در تهران بوده ام اما الان نمی توانم در تهران خانه بگیرم، وقتی من به عنوان نماینده نمی توانم خانه بگیرم، آن کسی که تازه شروع به کار کرده است و در یک نهادی استخدام شده است چگونه می تواند خانه پیدا کند؟ من در بعضی از بنگاه ها فکر کردم که قیمت فروش آن خانه را می گویند اما منظورشان رهن یا اجاره بود و من خیلی تعجب کردم.

نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید نامگذاری کرده است، بازار مسکن که نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ شغل با آن ارتباط دارد، زمانی به تعادل می رسد که  تولید مسکن داشته باشد و این مسکن ها به حد کافی به بازار عرضه شود نه اینکه دست دلال ها بماند. مسکن مهر برای کسانی که نیازمند مسکن بودند ساخته شده بود اما امروزه در دست دلال ها می چرخد.

نظری در پاسخ به سوالی درباره کاهش ساخت و سازهای در چند سال اخیر گفت: یک زمانی بحث عرضه و تقاضا است و یک زمانی بحث دلالی است. امروزه بحث خودروها را دیدید که مثلا در یک پارکینگ سازمان دولتی خودرو صفر دپو شده است، این موضوع بسیار بدی است، بحث دلالی خیلی اثر منفی دارد. در اقتصادی که دلالان همه کاره باشند، آن اقتصاد نمی تواند مشکلات مردم را حل کند چون دلال جایگاه و پایگاهی برای مالیات ندارد و قابل شناسایی نسیت، البته می شود آنها را از کد رهگیری و ... شناسایی کرد، کافی است که نظارت عریض و طویل راه و شهرسازی مقداری جدی تر باشد و یک اداره کل نظارت بر مسکن تشکیل دهند و آن ادره کل، با همکاری سازمان تعزیرات می تواند کارهای خوبی انجام دهد اما من نمی دانم چرا اراده ای در برخی از دوستان وجود ندارد که معضل مسکن حل شود.

وی درخصوص برنامه مجلس برای تغییر رویه ها در بازار مسکن، گفت: ما در مجلس که یک مجلس انقلابی و جدی است به مردم قول داده ایم که مجلس به راس امور بازگردد. اکثر مجلس به خصوص آقای قالیباف با ما همراه هستند که باید برای حل معضل و مشکل اقتصادی مردم قدم برداریم و یکی از اولویت های اساسی بحث مسکن است. دولت عزیز و بزرگوار که یکسال از عمرش باقی مانده است هر طرحی بدهد که در راستای کمک به قشر مستضعف و آسیب پذیر و دهک های پایین باشد ما به آن طرح کمک می کنیم. یعنی هر لایحه ای را که دولت در راستای این موضوع بدهد، مجلس به عنوان یک همکار می تواند با آنها همکاری داشته باشد، ضمن اینکه دوستانی هستند که در خصوص مسکن برنامه هایی دارند که من بعدا مفصلا خدمت شما ارائه می کنم.

این نماینده مجلس درپاسخ به این سوال که به نظر شما مسکن ملی عملیاتی و اجرایی می شود، گفت: ما امیدوار هستیم مسکن ملی که مردم برای آن ثبت نام می کنند و با هزار و یک امید به دنبال آن هستند اجرایی شود و ما هم به دولت کمک می کنیم، انشالله که سیاسی نباشد چون ما مسؤلیت شرعی داریم و اینکه سال اول دولت است یا آخر اصلا مطرح نیست. اگر دولت جدی باشد ما به او کمک می کنیم و اگر جدی نباشد ما در خصوص حل مشکلات مردم با هیچ کسی تعارف نداریم و قطعا از ابزارهای نظارتی استفاده خواهیم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.