امیر سیاری چه نشانی را از رهبر انقلاب دریافت کرد؟/ تصاویر

ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره بعد از انقلاب اسلامی برای امنیت این کشور فداکاری های بسیاری کرده و می کند. ارتشی که دیوار نخست بین مردم و مشکلات طبیعی و انسانی است، ارتشی که هم از مرزها حراست می کند و هم در مواقع بحرانی مثل زلزله و سیل خود را در دل خطر می اندازد.

۷۵ درصد جانبازی؛ یادگاری دفاع مقدس برای سردار سازندگی مکران + تصاویر

همین ارتش انقلابی همیشه فرماندهان جان بر کف و بزرگی داشته، فرماندهانی که برخی از آنها رفتند تا ما بمانیم مثل شهید علی صیاد شیرازی، شهید عباس بابایی، شهید سپهبد قرنی، شهید حسن آبشناسان، شهید عباس دوران و بسیاری فرمانده دیگر؛ فرماندهانی هم هستند که هنوز هم در حال خدمت رسانی به مردم و کشور هستند و هر روز تلاش بیشتری برای رسیدن به اهداف از خود نشان می دهند، مثل امیر دریادار حبیب‌الله سیاری ، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، امیر دریادار حسین خانزادی، امیر کیومرث حیدری و بسیاری فرمانده دیگر که امیدواریم همیشه حضور داشته باشند و خدمت کنند.

۷۵ درصد جانبازی؛ یادگاری دفاع مقدس برای سردار سازندگی مکران + تصاویر

در این گزارش به بررسی فعالیت های امیر دریادار حبیب الله سیاری رئیس این روزهای ستاد ارتش می پردازیم.

حبیب‌الله سیاری در سال ۱۳۳۴ در خانواده‌ای مذهبی در فسای استان فارس متولد شد. وی در سال ۱۳۵۳ پس از اتمام تحصیلات دبیرستان با ورود به دانشکده افسری نیروی زمینی به استخدام ارتش در آمد و پس از پایان تحصیلات و طی دوره مقدماتی در رسته تکاوری ، در نیروی دریایی ارتش مشغول خدمت شد.

دریادار سیاری

امیر سیاری دوره‌های کلاه سبزی ، دافوس و علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذراند.

نقش‌آفرینی امیر سیاری در دوران دفاع مقدس از همان روزهای نخست جنگ در خرمشهر آغاز شد. وی از جمله تکاوران نیروی دریایی بود که در مقاومت خرمشهر در برابر ارتش بعثی عراق حضور داشت و ایستادگی کرد و در منطقه عملیاتی آبادان-خرمشهر در عملیات شکست حصر آبادان(ثامن‌الائمه) بر اثر اصابت ترکش خمپاره، مجروح و به درجه جانبازی نائل شد.

دریادار سیاری

امیر دریادار سیاری جانباز ۷۵ درصد دفاع مقدس است که از ناحیه روده، معده، اثنی عشر و کبد بر اثر برخورد ترکش آسیب جدی دیده است.

سیاری ۹۴ ماه در مناطق عملیاتی مختلف حضوری فعال داشته و بالغ بر ۳۲ ماموریت جنگی و اعزام به مناطق عملیاتی به ویژه آبادان و خرمشهر را در پرونده نظامی خود دارد.

فرماندهی آموزش تفنگداران دریایی منجیل، فرماندهی تیپ یکم تفنگداران دریایی بندرعباس، جانشین فرمانده منطقه یکم دریایی، فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت و منطقه چهارم دریایی نداجا، از جمله مسئولیت‌های امیر سیاری تا امروز به شمار می‌رود.

دریادار سیاری

وی پس از طی دوره‌های تکاوری ، دافوس، دوره علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذراند و مدرک دکتری را کسب کرد و با طی مدارج عالی علمی و پژوهشی به عضویت هیات علمی دانشگاه دفاع ملی نیز در آمد.

یکی از نکات قابل تحسین در مقطع فرماندهی دریادار سیاری، اعزام بیش از ۵۰ ناوگروه به آب‌های آزاد با هدف مقابله با پدیده دزدی دریایی خلیج عدن و تامین امنیت خطوط کشتی‌رانی ایران و در کنار آن تقویت دیپلماسی دریایی با پهلوگیری ناوهای ایرانی در کشورهای دیگر است که نیروی دریایی ارتش را از یک نیروی ساحلی به یک  نیروی راهبردی در سطح بین الملل و فعال در آبهای دوردست تبدیل کرد.

دریادار سیاری

دریادار سیاری یکی از رسانه‌ای‌ترین فرماندهان نیروهای مسلح نیز به شمار می‌رود که در دوره فرماندهی خود تعامل گسترده و مناسبی با جامعه خبری کشور داشت، روحیه‌ای که البته برای فرمانده نیرویی که بیشترین نقش را برای آشنایی مردم با فرهنگ دریانوردی دارد، لازم است.

۷۵ درصد جانبازی؛ یادگاری دفاع مقدس برای سردار سازندگی مکران + تصاویر

حضور گسترده ناوهای ایرانی در شمال اقیانوس هند، خلیج عدن، تنگه باب‌المندب و دریای سرخ به منظور تامین امنیت کشتیرانی در این مناطق و جلوگیری از ضربه خوردن به اقتصاد منطقه، از جمله اقدامات نیروی دریایی ارتش در زمان فرماندهی امیر سیاری بود.

دریادار سیاری

امیر سیاری پس از آن به ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران منتقل شد و به عنوان جانشین معاون هماهنگ‌کننده، مشاور نظامی و معاون اجرایی ستاد مشترک ارتش به خدمت پرداخت.

او در سال ۱۳۸۴ با سمت جانشینی فرمانده نیروی دریایی به نداجا بازگشت. در مردادماه سال ۱۳۸۶ با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا به سمت فرماندهی نیروی دریایی ارتش منصوب شد. امیر سیاری پس از ۱۰ سال فرماندهی نیروی دریایی ارتش، با حکم فرمانده معظم کل قوا در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۶ به سمت «معاون هماهنگ‌کننده ارتش» منصوب شد.

دریادار سیاری

امیر سیاری در بین فرماندهان نظامی ایرانی در جهت پیشبرد دیپلماسی نظامی نقش موثری داشته و در این راستا به کشورهای روسیه، چین، ایتالیا، مالزی، قزاقستان، آفریقای جنوبی و ... سفر کرده است که بحث همکاری آموزشی و بازدید از توان دریایی آنها در دستور کار بوده است.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در مراسم مشترک دانش‌آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، به پاس خدمات شایسته و صیانت از مرزهای آبی کشور در مدت تصدی فرماندهی نیروی دریایی ارتش، به دریافت نشان درجه یک فتح از دست فرمانده معظم کل قوا مفتخر شد.

دریادار سیاری

علاوه بر نشان درجه یک فتح، نشان‌های «ایثار»، «جانباز»، «دافوس»، «علوم استراتژیک»، «ورزش»، «مقدماتی»، «عالی» و «دوره دوم دانشگاه افسری»، بر سینه امیر سیاری نقش بسته است. همچنین بر روی لباس این فرمانده نظامی آرم‌های ارتش، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) و دریانوردی نصب شده است.

۷۵ درصد جانبازی؛ یادگاری دفاع مقدس برای سردار سازندگی مکران + تصاویر

سیاری را می‌توان سردار سازندگی سواحل مکران نیز نامید، وی با توجه به تاکید فرماندهی کل قوا بر اهمیت این سواحل که از شرق تنگه هرمز تا نقطه صفر مرزی با پاکستان را شامل می‌شود، تلاش بسزایی در جهت عمران و آبادانی این مناطق کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.