سیدجعفر مصطفوی در سال ۱۳۴۲ در شهر قم متولد شد. پدرش مرحوم حجت‌الاسلام سیداحمد مصطفوی از روحانیون مبارز انقلاب به شمار می‌رفت.

سیدطاهر مصطفوی برادر شهید سیدجعفر مصطفوی می‌گوید:روزهایی که مردم ایران برای رهایی از حکومت ستمشاهی دست در دست هم داده بودند،سیدجعفر هم به این دریای عظیم مردمی پیوسته بود و به همراه بزرگ‌ترهای فامیل و محل زندگی،در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد. انقلاب که به پیروزی رسید حفظ آن اولویت داشت بنابراین سیدجعفر به همراه بقیه اهالی محل زندگی،در سنگرهای مختلف از جمله فرهنگی،سیاسی و اجتماعی حضور پررنگ داشت. یکی از کارهای همیشگی او نگهبانی‌های شبانه‌ای بود که توسط مساجد برنامه‌ریزی می‌شد.

امام خمینی (ره) که فرمان تشکیل بسیج را صادر کرد به عضویت این نهاد انقلابی درآمد. با عضویت در بسیج، شرکت در کلاس‌های آموزش نظامی، قرآن، احکام و اصول عقاید را به طور جدی پیگیری می‌کرد و معتقد بود هر قدر آگاهی‌هایش در زمینه‌های مختلف افزایش یابد در حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی موفق‌تر خواهد بود.به همین خاطر در کارهای فرهنگی مدارس راهنمایی و دبیرستان محل تحصیل‌ خود نیز حضور فعال داشت. در اردوهای جهادی نیز شرکت می‌کرد.آرامش، خوش اخلاقی و تدین و مقید به انجام فرائض دینی، تزکیه نفس و عرفان وجودش،از سیدجعفر یک جوان مسلمان در طراز انقلاب اسلامی ساخته بود.

با شروع جنگ تحمیلی برای حضور در جبهه و دفاع از دین و میهن  اسلامی روزشماری می‌کرد تا بالاخره در قالب لشکر محمدرسول‌الله (ص) تهران به صورت داوطلبانه به جبهه اعزام شد و پس از چند ماه به منزل بازگشت و در پشت جبهه در سنگر مدرسه مشغول شد.

سیدجعفر پس از گذشت مدت کوتاهی از بازگشتش از جبهه به خدمت خدمت مقدس سربازی اعزام شد و بعد از گذراندن آموزش‌های لازم،در قسمت پدافند هوایی پالایشگاه اصفهان مشغول انجام وظیفه شد و اینجا بود که گفته‌های پدرش و اعتقادی که داشت به واقعیت پیوست و در پالایشگاه اصفهان با لباس مقدس سربازی به شهادت رسید.

مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سیداحمد مصطفوی پدر سیدجعفر  پس از بازگشت سیدجعفر از جبهه‌ و با مشاهده روحیات وی ایمان داشت که فرزندش دیگر به این دنیا تعلق ندارد. سیدجعفر هم در نامه‌ای که از جبهه به منزل فرستاده بود نوشته بود خواب امام حسن (ع) را دیده است و اعتقاد داشت کسی که خواب امام حسن(ع) را ببیند به درجه شهادت نائل خواهد شد. 

مزار شهید مصطفوی در بهشت زهرا (س) تهران قرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.