حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت با تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق (ع)، اظهار داشت: افتخاری برای ما است که پیرو مکتب امام صادق هستیم و در واقع رئیس مذهب شیعه امام صادق است و ان شاالله مردم ما مثل گذشته راه ولایت و مسیر ائمه خدا و پیامبر اسلام را طی خواهند کرد.

وی افزود: در این ایام که ما در سه جبهه مبارزه می‌کنیم؛ مبارزه با استکبار از یک سمت، مبارزه با کرونا از سمت دیگر و مبارزه با بیکاری. در زمینه مبارزه با بیماری بحمدالله در اکثر استان‌ها شرایط، شرایط مهار این بیماری است، اما متاسفانه در ۵ استان در شرایط قرمز هستیم و باید این دوره را بگذرانیم.

اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از مهر و ایسنا بخوانید؛

*بعد از گذراندن دوره پیک در این ۵ استان، ممکن است استان های دیگری هم در دوره پیک باشند، استان‌ها باید همراهی کنند و ما مسیر پیشرفت را در بعضی از استانها از سر گذرانده ایم.

*در جلسه دیروز گفتم و وزیر بهداشت هم تاکید کرد که ما موج دوم در کشور نداریم و آنچه هست موج اول است و پیک آن در برخی از استان‌ها در اسفند، فروردین و اردیبهشت بوده است و در برخی از استان‌ها در خرداد بوده است. احتمال دارد بعد از گذراندن، استان های دیگری در پیک قرار بگیرید.

*خوشبختانه وزارت بهداشت و درمان دستورالعمل های لازم برای همه مشاغل تدوین و ابلاغ کرده است و در اختیار مردم است و ما هر گشایشی که برای مبارزه با بیکاری و معیشت مردم انجام می دهیم باید به بیماری هم توجه داشته باشیم و همه دستورالعمل‌ها را اجرا کنیم.

* آنچه که پیش بینی می‌کردیم این بود که در سال ۹۸ علیرغم فشارهای فراوانی که در سال ۹۷ براثر تحریم‌های شدید وارد شده بود، شرایط بحرانی‌تر و سخت‌تری داشته باشیم، اما مجاهدت بزرگی که مردم و همه مسوولین با همراهی و همکاری قوا و ارکان کشور و هدایت‌های رهبری انجام دادند، خوشبختانه در پایان ۹۸ علیرغم این که با این ویروس مواجه شدیم آمار و ارقام اقتصادی نشان داد که توانستیم در برابر توطئه بزرگی که علیه کشور طراحی کردند تا مردم و اقتصاد را به زانو درآورند، ناموفق بودند.

* لغو تحریم تسلیحاتی ایران یکی از دستاوردهای برجام است، آمریکایی‌ها این دستاورد برجام را زیر سوال ببرند، کشورهای دیگر می‌دانند که عکس العمل ایران چه خواهد بود.

*آماری که بانک مرکزی منتشر کرد حائز اهمیت است و نشان می‌دهد که در کشاورزی و صنعت شرایط نسبتا خوبی داشتیم و این دو بخش باعث مثبت شدن رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۸ شده است.

*رشد اقتصادی بدون نفت ۱.۱ درصد از افتخارات اقتصادی همه فعالان بخش کشاورزی اعم از کارگران و  کشاورزان است. در کشاورزی در همه فصول سال ۹۸ شرایط ما خوب و رشد مثبت بوده است؛ مجموعه بخش کشاورزی سال قبل ۸‌.۸ درصد رشد داشته است. در سال ۹۸ مانند سال‌هایی که قیمت نفت افت پیدا کرد، کشاورزی خیلی به ما کمک کرده است.

*در بخش صنعت هم بجز فصل اول که دارای رشد منفی ۰.۱ بوده است در فصول دیگر دارای رشد مثبت بوده و در مجموع ۲.۳ درصد شاهد رشد در بخش صنعت بودیم.

*{ با اشاره به منفی بودن رشد بخش خدمات در سال ۹۸}:: در مجموع در سال ۹۸ به رشدی مثبت در اقتصاد بدون نفت رسیدیم. وقتی رشد اقتصادی را با دقت مقایسه می‌کنیم شرایط فرق می‌کند و نشان دهنده این است که تحریم ها در بخش نفت تاثیراتی داشته است.

*در آمار مربوط به رشد دو ماهه سال جاری مشاهده می‌کنیم که آمار در کشاورزی و صنعت در وضع خوب قرار دارد؛ تاکنون ۳ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده‌ایم و ان‌شاءالله امسال نیز در بخش گندم خودکفا خواهیم بود. در مجموع دولت یازدهم و دوازدهم ۹ هزار هکتار به سطح کشاورزی گلخانه ای اضافه شده است و برنامه داریم تا پایان سال بیش از ۴ هزار و ششصد هکتار به این سطوح اضافه کنیم. در بخش صنعت نیز با وجود شرایط سخت در فروردین و اردیبهشت نسبت به سال قبل شاهد رشد بوده ایم که موضوعی بسیار مهم است.

* در حوزه خودرو شاهد رشد ۱۸ درصدی تولید هستیم، درباره خروج خودروهای تولید شده از پارکینگ‌های خودروسازان نیز بر اساس اعلام سرپرست وزارت صنعت در هفته های آینده ۴۵ هزار خودرو که  نقص فنی داشتند با رفع آن در اختیار خریداران قرار می‌گیرند که این نشان از آن است که علی رغم توطئه های دشمنان شاهد نشاط در فعالین اقتصادی هستیم.

*در بخش‌هایی از اقتصاد از جمله مسکن نیازمند تحرکات جدیدی هستیم، امروز در ستاد اقتصادی دولت تصمیماتی درباره حوزه مسکن گرفتیم که در جلساتی که معاون اول خواهد داشت تکمیل خواهد شد. ما هم در زمینه تخصیص زمین برای فعالان ساخت مسکن و هم در حوزه تسهیلات و کمک به بخش‌های دیگر مسکن برنامه های داریم؛ شهرداری ها نیز باید در زمینه ساخت مسکن و دریافت پروانه ساخت همکاری های داشته باشند مدت زمان صدور مجوزهای لازم را کاهش دهند؛ با رعایت یکسری مسائل شرایط مسکن بهبود خواهد یافت و دولت در این حوزه دست روی دست دست نگذاشته است.

* در حوزه بازار سرمایه گام های خوبی در ماه های گذشته برداشته شده است؛ باید سهام های جدید در این بازار عرضه شود و در این راستا شرکت های دولتی باید همکاری کنند. در این زمینه وزیر کار اعلام کرده که در هفته های آتی دو هزار میلیارد تومان عرضه اولیه از طریق برخی شرکت های وابسته به شستا خواهند داشت. در کنار این عرضه، در روزهای آتی شاهد عرضه های اولیه جدید دیگری نیز خواهیم بود. آزادسازی سهام عدالت باعث تعویق و توسعه بازار سرمایه در کشور شد و در مجموع می‌توان گفت که در شرایط کرونا شاید کشور ما در حوزه بازار سرمایه گام های بهتری برداشته است.

*{ با قدردانی از شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری به دلیل فعالیت در زمینه رفع نیازهای کشور بویژه نیازمندی های مقابله با کرونا}: آنها در این ایام نسبت به نیازمندی‌های بهداشتی، پزشکی و درمانی به خصوص در زمینه کرونا و هم در زمینه سایر نیازمندی‌های کشور حرکت بسیار فعالانه ای داشتند. این شرکت‌ها، شرکت‌هایی هستند که تحول بزرگی را در کشور هم از لحاظ علمی و فناوری به وجود بیاورند که از لحاظ علمی رتبه ۱۵ جهان را در اختیار داریم و هم نیازمندی‌های امروز را در مسائل درمانی و بهداشتی در این شرایط فراهم کنند.

*در حال مبارزه با بیماری، بیکاری و استکبار هستیم، آمریکایی ها در این ماه‌های اخیر با همه نهادهای بین المللی درگیر شدند. البته از اول هم این حالت را داشتند. در زمینه آب و هوا، یونسکو مقابله کردند و اخیرا هم نسبت به سازمان بهداشت جهانی و هم نسبت به دادگاه جنایت‌های بین المللی شروع به تهدید کردند.

*این کارها نشان می دهد این دولت هم در چارچوب اداره کشور در زمینه بیماری و هم در زمینه آزادی برای ملت آمریکا و هم در زمینه حقوق ملت‌های دیگر و همچنین سازمان‌های بین المللی مرتب در حال توطئه است که البته همیشه در این زمینه ناموفق بوده و شکست خورده است و باز هم ناموفق خواهد بود.

* اخیر آمریکایی شروع کردند هم آژانس بین المللی اتمی و هم شورای امنیت را به یک نحوی تهدید کردند و در استخدام گرفتند که مطمئن هستیم که هم دیپلمات‌ها و هم مسوولین کشور ما در این زمینه در برابر آمریکا به خوبی خواهند ایستاد و ما نخواهیم گذاشت آمریکایی ها موفق شوند.

* مساله پایان تحریم تسلیحاتی در مهرماه امسال یکی از دستاوردهای مهم برجام است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند این دستاورد را زیر سوال قرار دهند کشورهای بزرگ دیگر می‌دانند که عکس‌العمل ما چه خواهد بود.

* امیدواریم همه کشورهایی که در شورای امنیت و در شورای حکام عضو هستند در زمینه این توطئه‌ها کاملا متوجه برنامه‌ریزی آمریکا باشند و ما هم در این زمینه موفق خواهیم بود و از این برنامه‌ریزی‌هایی که آمریکا برای ایران طراحی کرده، عبور می کنیم.

*در زمینه صندوق بین المللی هم که درخواست وام ۵ میلیاردی کردیم که متاسفانه آمریکایی ها همچنان مشغول کارشکنی هستند. امیدواریم که این صندوق زیر بار فشار آمریکایی‌ها قرار نگیرد  و به تعهدات خود نسبت به همه کشورها عمل کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.