العربیه گزارش داد، وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر ضرورت اخراج تمام مزدوران خارجی از لیبی گفته است، همه بازیگران خارجی باید تجهیزات نظامی خود را از این کشور خارج کنند.

این وزارت همچنین ضمن تقدیر از تلاش‌های مصر برای برقراری آتش‌بس که در چارچوب «ابتکار قاهره» اعلام شد، از همه طرف‌های درگیر در لیبی خواست تا در مذاکرات گروه «۵ + ۵» به طور جدی شرکت کنند.

گروه «۵+۵»، گروهی است که در ماه فوریه از پنج عضو ارتش ملی لیبی و پنج عضو از نیروهای دولت الوفاق برای گفت‌وگو در ژنو با هدف دستیابی به آتش بس دائمی تشکیل شده بود. کار این گروه پس از چند جلسه از مذاکرات به دلیل اختلافات دیدگاه‌های طرفین نسبت به صلح متوقف شد.

قرار است گروه (۵+۵) مجددا کار خود را آغاز و برای اعلام آتش‌بس و مذاکره در ژنو کار خود را از سر گیرد.

سازمان ملل در بیانیه‌ای از اعلام از سرگیری مجدد فعالیت گروه «۵+۵» برای برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات استقبال کرد.

اعلامیه استقبال سازمان ملل در حالی مطرح شده که نیروهای الوفاق با هجوم نظامی مناطقی در غرب لیبی را به کنترل خود درآوردند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین با اشاره به حضور نظامی روسیه در منطقه «الجفره» و «سرت» گفت، حضور روس‌ها در این مناطق به پایان دادن بحران لیبی کمک نمی‌کند.

ضرورت پایان دادن به تعطیلی تاسیسات نفتی

وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر اهمیت بخش انرژی برای ثبات لیبی، از همه لیبیایی‌ها خواست تا بلافاصله به تعطیلی تأسیسات نفتی خود پایان دهند.

وزارت خارجه آمریکا در ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ نیز با فراخوان مجدد برای ایجاد آتش‌بس در لیبی، تاکید کرد که از پایان دادن به دخالت‌های خارجی در لیبی حمایت می‌کند.

این وزارت با تاکید بر موضعی که پیش‌تر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود، روند سیاسی را تنها راه حل برای پایان دادن به بحران لیبی دانست.

مایک پامپئو روز چهارشنبه ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد آتش‌بس از طرف‌های لیبی خواست با حسن نیت به گفت‌وگوها بازگردند.

پامپئو در کنفرانسی خبری گفت: «موافقت دولت الوفاق ملی و ارتش ملی لیبی برای بازگشت به مذاکرات ویژه امنیت سازمان ملل متحد گامی خوب و بسیار مثبت است».

او افزود: «نیاز است اکنون مذاکراتی سریع و با حسن نیت انجام شود تا آتش‌بس برقرار و گفت‌وگوهای سیاسی لیبی به سرپرستی سازمان ملل متحد از سرگرفته شود».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.