این مطالعه ایمونولوژی که بر روی ۱۴۹ بیمار بهبود یافته از کووید-۱۹ انجام شد، نشان می‌دهد سیستم ایمنی بدن تمامی این بیماران قادر به تولید پادتن است، اما سطح آن در همه متفاوت است. سطح این آنتی‌بادی در همه ممکن است به اندازه‌ای نباشد که تضمین کند دیگر به این ویروس آلوده نخواهند شد.

 این مطالعه همچنین نشان داد که با وجود اختلاف گسترده در سطح پادتن بیماران بهبود یافته، بدن بسیاری از آنها برای مبارزه با ویروس SARS-CoV-۲ ایمنی طبیعی ایجاد کرده بود.

برخی پادتن ها نسبت به بقیه موثرترند

اگرچه بسیاری از پادتن ‌ها می توانند به سطح ویروس بچسبند و آن را غیر فعال سازند، اما تنها برخی پادتن ها قادر به خنثی سازی عامل عفونی از طریق مسدود کردن آن از طریق سلول‌های مهاجم هستند.

پروفسور «مایکل نوسنزوویگ» که در نوشتن این مطالعه همکاری داشته است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که تقریبا بدن همه بیماران بهبود یافته از کرونا می توانند پادتن بسازند؛ این موضوع خبر خوبی برای ساخت واکسن است. 

وی افزود: این بدان معناست که اگر بتوان واکسنی ساخت که این پادتن های خاص را استخراج کند، در آن صورت این واکسن احتمالا برای بسیاری از افراد مؤثر است و کارایی خواهد داشت.

این محقق خاطر نشان کرد: اما تاثیر پادتن ها در خنثی کردن ویروس کرونا در ۳۳ درصد از بیماران مورد مطالعه قابل تشخیص نبود. این امکان وجود دارد که سیستم ایمنی بدن آنها قبل از اینکه سلول‌های تولید کننده پادتن درگیر شود، با این عفونت سر و کار داشته است.

بیشتر افراد شرکت کننده در این مطالعه مقادیر اندکی از پادتن خنثی کننده را در بدن خود داشتند و تنها یک درصد آنها فعالیت خنثی کننده بالایی داشتند.

دکتر «دیوید روبیانی» نویسنده اول این مطالعه نیز گفت: مانند سایر بیماری ها هر فردی واکنش متفاوتی نشان می دهد. برخی افراد واکنش ضعیف و برخی واکنش متوسطی دارند. همچنین کسری از افراد هم هستند که واکنش های استثنایی دارند. 

وی افزود: این یک درصد استثنا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این احتمال وجود دارد که متخصصان بتوانند این سلول‌های ایمنی کمیاب را که واکنش های استثنایی ایجاد می کند؛ شناسایی کنند. سپس آنها می توانند پادتن ‌ها را از این سلول‌ها کپی کرده و دارویی تولید کنند که بتواند همان دفاع قدرتمند را در انسان‌های دیگر تقلید کند.

به گفته این محقق، این یک درصد استثنا پادتن های مختلفی تولید می کنند، اما فقط ۴۰ پادتن مسئول خنثی کردن این ویروس هستند و از میان آنها مشخص شده است که ۳ پادتن خاص بیشترین تاثیر را علیه کووید-۱۹ دارد.

محققان اکنون برای ساخت داروهایی به منظور درمان کرونا و یا پیشگیری از این بیماری محور توجه خود را بر این سه پادتن متمرکز کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.