مورگان اورتاگس روز دوشنبه با اعلام خبر مشارکت مایک پمپئو در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا و جوسپ بورل هماهنگ‌کننده سیاست خارجی این اتحادیه که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: در این نشست درباره اهمیت همکاری ترانس-آتلانتیک در بازسازی اقتصادمان پس از کووید-۱۹ تبادل نظر کردند.

وی ادامه داد: در این نشست بر تعهد مشترکمان بر ارزش‌های دموکراتیک که به عنوان خاکریز در برابر تلاش‌های روسیه و چین در تضعیف جوامع دموکراتیک عمل می‌کند، تاکید شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: در راه حل مشترک آمریکا و اروپا بر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و اصرار ما که روسیه باید به اقدامات تهاجمی خود در منطقه دنباس پایان دهد، تصریح شد.

خبرگزاری فرانسه اما پیش از این خبر داده بود وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا با همتای آمریکایی خود از طریق گفت و گوی ویدیویی در مورد اختلاف ها میان طرفین در مورد چگونگی روابط با اسرائیل، چین و سازمان های بین‌المللی به گفت‌وگو پرداختند.

در این گزارش به نقل از یک مقام اروپایی آمده بود: ما در تلاشیم تا همه را متقاعد کنیم که الحاق (کرانه باختری) ایده خوبی نیست و باعث ایجاد بی ثباتی می شود و دولت اسرائیل باید در این مورد تجدید نظر کند.

طرح صلح «دونالد ترامپ» که به «معامله قرن» معرفی شده است، چند ماه پیش منتشر و موجب خشم فلسطینی ها  و از سوی جامعه بین‌المللی شد.

در این طرح، رژیم صهیونیستی مجاز می‌شود تا شهرک‌های کرانه باختری و منطقه راهبردی دره اردن را به سرزمین‌های اشغالی الحاق کند.

برخی کشورهای اروپایی تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای تصمیم رژیم اسرائیل برای الحاق کرانه باختری، اساس روابط خود با تل آویو را تغییر خواهند داد.

در خبر منتشر شده از وزارت خارجه آمریکا، به هیچ وجه به موضع اروپا علیه اراضی اشغالی و تصمیم یکجانبه رژیم صهیونیستی و آمریکا در به رسمیت شناختن اشغالگری اشاره نشده است.

رژیم آمریکا در سه سال گذشته حمایت همه‌جانبه خود را از اشغالگری رژیم صهیونیستی نشان داده است به گونه‌ای که علاوه بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت این رژیم، بخش جولان اشغالی و کرانه باختری را هم تحت حاکمیت اشغالگر قدس به رسمیت شناخته است.

همچنین در حمایت از این رژیم متجاوز، برخلاف قطعنامه‌های مکرر شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از شورای حقوق بشر و یونسکو هم خارج شد، بودجه کمک به سازمان امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد را قطع کرد و دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین را در واشنگتن تعطیل کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.