«فلورانس پارلی» که وزارت متبوعش از اسفند سال گذشته/ مارس ۲۰۲۰ از عملیاتی شدن کامل ائتلاف اروپایی در تنگه هرمز خبر داده بود، روز دوشنبه در توئیتی نوشت: «همکاری‌های اروپایی در تنگه هرمز ادامه می‌یابد.»

او در این توئیت با اشاره به رای پارلمان دانمارک در روز پنجشنبه گذشته نسبت به بکارگیری یک ناوچه و یک بالگرد در عملیات «اژنور – Agénor» به مدت ۴ ماه از ماه اوت/مرداد افزود: دانمارک تعهد خود به امنیت دریایی ما را تایید می‌کند.

وزارت دفاع فرانسه هشتم خرداد ۹۸/یکم مارس ۲۰۲۰ از عملیاتی شدن کامل ائتلاف دریایی اروپایی در تنگه هرمز خبر داد و اعلام کرد: این کشور به دنبال تضمین ثبات منطقه است.

دولت فرانسه که طرح تشکیل ائتلاف دریایی اروپایی را ارائه داده بود، حامی اصلی این طرح ادعایی برای تضمین تردد در آبراه هرمز و خلیج‌فارس است. این ائتلاف قرار است در ابتدا، کار خود را با حدود ۱۰ عضو آغاز کند و مقر آن در پایگاه نظامی فرانسه در ابوظبی امارات متحده عربی است.

پیش تر وزارت امور خارجه فرانسه در روز بیستم ژانویه/۳۰دی اعلام کرده بود که آلمان، ‌بلژیک، دانمارک، یونان، ایتالیا، ‌هلند و پرتغال از ماموریت دریایی اروپا در تنگه هرمز، حمایت کرده‌اند.

وزارت دفاع دانمارک ۲۱ آذر/۱۲ دسامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که در مشورت‌های صورت گرفته با کمیته سیاست خارجی، دولت این کشور از ابتدای سال ۲۰۲۰ به ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز ملحق خواهد شد.  

اظهارات وزیر دفاع فرانسه در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها تاکید کرده که امنیت آب‌های منطقه‌ای تنها از طریق خود کشورهای منطقه و همکاری کشورهای ساحلی خلیج فارس و دریای عمان میسر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.