حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب روز چهارشنبه افزود: با توجه به امضا تفاهمنامه مسئولان ایران و عربستان در آذر سال ۹۸ و انجام اقدامات اولیه درخصوص عقد قرارداد اسکان، تغذیه، حمل ونقل و غیره در عربستان و انجام امورات مربوط به اعزام در داخل کشور آمادگی لازم برای اعزام در صورت اعلام عربستان را داریم.

وی با بیان اینکه اگر خداوند اراده کند و کره زمین را از این بلایا پاک سازد احتمال برگزاری حج به واقعیت تبدیل خواهد شد، ادامه داد: با توجه به تشکیل کاروان ها و نام نویسی بیش از ۹۰ درصد زائران واجد شرایط برای اعزام به حج امسال، و تعیین معین و معینه و عوامل اجرایی و غیره فقط منتظر اعلام عربستان برای حضور در حج هستیم.

سرپرست حجاج ایرانی افزود:‌ تاکنون قراردادهای آشپزخانه در مکه و مدینه، نوع ارائه خدمت، مدیران هتل ها، برنامه ریزی برای اعزام تیم های پزشکی و غیره به انجام رسیده و برای اعزام به حج تمتع در آمادگی کامل قرار داریم.

نواب تصریح کرد: تاکنون دیگر کارهای مورد نیاز و آموزش های لازم به زائران ارائه شده و هیچ گونه کاستی خاصی وجود ندارد و اگر لطف خداوند شامل مردم و مشکل کرونا حل شود با همان کیفیت حج امسال را نیز برگزار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه اگر شرایط عربستان برای اعزام زائران به حج ۹۹ مهیا شود برای جلوگیری از آلوده شدن زائران ایرانی به ویروس کرونا چه تمهیداتی را در نظر گرفته اید، گفت: در صورت تضمین دولت عربستان مبنی بر سفید بودن مناطق خود از ویروس کرونا، علاوه بر تقویت تیم پزشکی و پیش بینی های لازم، ستاد مبارزه با ویروس کرونا کشور نیز باید اعزام زائران را تایید کند تا پس از آن اقدامات اعزام آغاز شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه اکنون عربستان دارای شرایط دشواری است، گفت: با توجه شیوع سریع ویروس کرونا بعید می دانم عربستان بتواند وضعیت قرمز خود را به زرد یا سفید تغییر دهد.

نواب در پاسخ به این سوال که اگر حج امسال با هدف رعایت فاصله اجتماعی منجر به ریزش سهیمه کشور شود، اولویت اعزام با چه افرادی است، تصریح کرد: براساس چارچوب برنامه ریزی های به انجام رسیده اولویت اعزام با زائرانی است که در اولین مراحل فراخوان همه عملیات مربوط به اعزام خود را به صورت کامل به انجام رسانده اند، خواهد بود.

وی گفت:‌ اگر در این ارتباط شرایط خاصی را عربستان اعلام کند یا به طور مثال شرایط سنی یا بیماری را  شرط اعزام عنوان کند ملزم به رعایت آنها هستیم.

سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ به اینکه مسایل اقتصادی حج تا چه میزان برای عربستان اهمیت دارد، گفت: مسایل اقتصادی ناشی از اعزام زائران کشورهای مختلف به عربستان از اهمیت بسیار بالای برای آنها برخوردار است زیرا که کاهش قیمت نفت و تک محصولی بودن آن کشور اهمیت آن را دو چندان کرده است با توجه به اینکه مسئولان حج عربستان پیش تر نیز اعلام کرده بودند که پذیرای ۱۵ میلیون زائر از سراسر دنیا هستند.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان احتمال برگزاری یک حج نمادین با با حضور برخی مسئولان کشورهای مختلف وجود دارد، گفت: اگر قرار بود که این روش به انجام برسد شاید این کار را در عمره رمضانیه انجام می دادند، گرچه اینگونه زیارت جز واجبات نیست اما برای عربستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سرپرست حجاج ایرانی در خصوص اینکه آیا تاکنون زمان را از دست نداده ایم یا نه اظهار داشت: اگر تا اوایل ذی القعده دیرتر شود حج لطمه بزرگی خواهد دید زیرا زائران باید آموزش های مختلف را یاد گرفته و خود را آماده سفر کنند در حالی اکنون زائران در بلاتکلیفی به سر می برند.

وی درمورد ضرر و زیان احتمالی ناشی از لغو قرارداد امسال نیز گفت: اگر جمهوری اسلامی خود سفر حج را لغو کند باید خسارت به پردازد در غیر این صورت اگر عربستان با توجه به شرایط موجود نتواند حج را برگزار کند هیچ گونه ضرر و زیانی به کشور وارد نخواهد شد و مبالغ پیش پرداخت های ما برای سال بعد منظور می شود.

نواب افزود:‌ امسال در صورت برگزاری حج تمتع، ۸۷ هزار زائر ایرانی به همراه نیروهای ستادی، اجرایی، پزشکی، خدماتو غیره برای انجام مناسک حج از ۲۰ ایستگاه پروازی کشور راهی عربستان خواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.