کاخ سفید روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه مصوبه ای با عنوان «اعلامیه خط مشی حقوق بشر اویغور در سال ۲۰۲۰» را امضا کرد که عاملان سرکوب مسلمانان در استان سین کیانگ چین را تحریم می کند.

این اعلامیه افرادی را که به نقض حقوق بشر و سوء استفاده ابزاری همچون بکارگیری نظام مند اردوگاههای تلقین فکر (شستشوی مغزی)، نیروی کار اجباری و تجسس ناخوانده با هدف امحای هویت قومی و باورهای مذهبی اویغورها و سایر اقلیتها در چین می پردازند، مسئول و پاسخگو می داند.

در بیانیه کاخ سفید درباره این قانون آمده است که آمریکا ضمن محکوم کردن آنچه که نقض حقوق بشر در منطقه «سین‌کیانگ» خوانده شده، تحریم‌هایی را علیه مقام‌های خارجی که در آن دخیل هستند، اعمال می‌کند.

گفتنی است که پیش از این، یک مقام آگاه در دولت آمریکا خبر داده بود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور قصد دارد مصوبه ای را به امضا برساند که به موجب آن، مقامات چینی که ادعا می شود در سرکوب اقلیت مسلمان اویغور در استان سین کیانگ دست داشته اند، مورد تحریم قرار گیرند.

اما این مقام آگاه به یک چارچوب زمانی مشخص برای امضای این مصوبه که ماه گذشته با حمایت دوحزبی در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا به تصویب رسید، اشاره ای نکرد.

به رغم امضای این مصوبه از سوی ترامپ، دولت چین هرگونه سوءرفتار با مسلمانان اویغور را رد کرده و می گوید که اردوگاههای واقع در استان سین کیانگ آموزشهای شغلی و حرفه ای ارائه می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.