خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش است تا جلوی منتشر شدن کتاب جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق این کشور را از طریق مراجع قضایی بگیرد در حالیکه این کتاب حتی پیش از انتشار در تاریخ ۲۳ ژوئن در صدر فروش سایت آمازون قرار گرفته است.

بخش‌های مهمی از این کتاب با نام "اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد: خاطراتی از کاخ سفید" اخیرا در روزنامه‌های نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال منتشر شده که در آن جان بولتون چهره‌ای مخرب از ترامپ ترسیم می‌کند که برای تأمین منافع شخصی و انتخاب مجدد خود، از سیاست خارجی آمریکا سوءاستفاده کرده است.

بولتون در کتابش می‌گوید که دموکرات‌ها به موضوع اوکراین خیلی حساس شده بودند. به گفته وی، اگر آن‌ها بیشتر سیاست خارجی ترامپ را در روند استیضاح مورد توجه قرار می‌دادند، نتیجه "می‌توانست بسیار متفاوت باشد". با این حال، وی از شهادت در مجلس نمایندگان امتناع ورزید و طبق گفته کسانی که کارهای او را دنبال می‌کردند، ترجیح داد از قرارداد چند میلیون دلاری برای کتاب خاطرات خود محافظت کند.

در این کتاب بولتون اشاره کرده است که نزد "ویلیام بار" دادستان کل آمریکا، به خاطر اراده ترامپ برای سرویس دادن به دیکتاتورها مثل رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ابراز نگرانی کرده است.

به گفته وی، اردوغان از همتای آمریکایی خود درخواست کرده تا درباره شرکتی که هدف مقامات قضایی آمریکا قرار گرفته بود، کمک کند. ترامپ نیز در پاسخ به این درخواست گفته است که هیچ کاری نمی‌تواند بلافاصله انجام دهد زیرا دادستان منهتن توسط باراک اوباما منصوب شده است اما وی بعداً این موضوع را حل می‌کند.

بر اساس گزارش سی.ان.ان. رئیس‌جمهوری آمریکا سپس دادستان جدیدی به نام "جفری برمن" را انتخاب کرد که سرانجام با وجود فشارهای وزارت دادگستری، بانک ترکیه‌ای "هالک‌بانک" را متهم کرد.

بولتون همچنین در کتاب خود ترامپ را به لغو تحریم‌های شرکت مخابراتی چینی ZTE برای مذاکره درباره یک توافق تجاری با پکن متهم کرده است.

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در بخشی از کتاب خود ترامپ را فردی نادان می‌خواند و می‌نویسد: او از ترزا می، نخست‌وزیر سابق انگلیس پرسیده بود آیا انگلیس یک قدرت هسته‌ای است و یا از جان کلی، رئیس دفتر سابق کاخ سفید پرسیده بود آیا فنلاند بخشی از روسیه است. بولتون می‌گوید که اطلاعات رئیس‌جمهوری درباره ژئوپلتیک بی‌معنی است زیرا ترامپ "بیشتر وقت خود را صرف صحبت کردن می‌کند تا گوش دادن".

بولتون همچنین در کتاب خود می‌گوید: مقامات دولت ترامپ بین نگرانی عمیق و تمسخر سرگردان بودند. در پیامی که در طول اجلاس تاریخی بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سال ۲۰۱۸ به جان بولتون رسید، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با مسخره کردن ترامپ نوشته بود: "او فقط یاوه‌گویی می‌کند".

طبق گزارش‌ها، پامپئو بعدا گفت که مذاکرات ترامپ با کیم جونگ اون "هیچ شانسی برای موفقیت نداشت". رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن از وزیر امور خارجه خود خواسته تا سی‌دی "مرد موشکی" را با امضای "التون جان"- با استناد به نام مستعار دونالد ترامپ در زمان تنش‌های هسته‌ای برای رهبر کره شمالی-  به کیم جونگ اون هدیه دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.