عبدالله سرتیپ زادی، دراین باره، گفت: اعلام وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اتمام پروژه‌های مسکن مهر تا پایان امسال و تحویل واحدها به متقاضیان در مرحله اجرای عملیات ساختمان، تکمیل و تحویل واحدها محقق خواهد شد. اما در بحث تأمین خدمات زیر ساختی نمی‌توان پایان آن را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات زیرساختی به این واحدها به دوشکل انجام می‌شود، ادامه داد: شکل نخست ارائه خدمات به صورت اولیه و یا ناپایدار است. مرحله اولیه به این معنا است که شبکه آب، برق و فاضلاب در حدی انجام می‌شود که اسکان صورت گیرد، این طرح‌ها تا پایان امسال تکمیل خواهند شد و همه واحدها دارای خدمات اولیه آب، برق و فاضلاب خواهند بود.

نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر گفت: اما برای تأمین پایدار این خدمات نیاز است منابع مالی پیش‌بینی شده در بودجه سال‌های آتی، برای چهار یا پنج سال، تأمین شود تا بتوان خدمات پایدار را ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح مسکن مهر در سال ۱۳۸۸ به ظرفیت دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در کل کشور کلید خورد، اظهار داشت: کمتر از ۴۰ درصد آن تا پایان سال ۹۲ انجام شد و در دولت تدبیر و امید قریب به ۵۹ درصد تأمین خدمات زیر ساختی برای آنها صورت گرفت.

سرتیپ زادی ادامه داد: حدود یک میلیون و ۱۱۰ هزار واحد از این میزان دارای خدمات آب و برق و فاضلاب هستند و فقط تعداد کمی از آنها باقی مانده که به طور میانگین حدود ۲۰۰ هزار واحد است.

نماینده تام الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر افزود: ۲۰۰ هزار واحد باقی مانده هم واحدهایی هستند که مشکلات حقوقی داشته و پیمانکاران در مسیر تکمیل ساختمان موانعی ایجاد کرده‌اند و بنابراین تکمیل شده محسوب نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه خدمات زیر ساختی از جمله آب در شهر جدید پردیس برای اسکان جمعیتی که امسال و سال آینده قرار است در این شهر اسکان یابند به میزان مورد نیاز تأمین شده است، ادامه داد: برای جمعیت سال هدف یعنی جمعیتی که ناشی از اسکان همه متقاضیان در این شهر است، به پروژه دیگری نیاز داریم.

سرتیپ زادی گفت: اگر چه این پروژه در حال اجرا است، اما نیاز به منابع مالی قابل توجه دارد و از نظر زمانی هم به حداقل دو سال زمان نیاز است. در بخش فاضلاب هم اقدام‌هایی انجام شده به عنوان مثال واحد (مدول) نخست تصفیه‌خانه دو سال پیش به بهره‌برداری است و واحد دوم در هفته دولت امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته این مقام مسؤول احداث تصفیه‌خانه‌ای که بتواند همه فاضلاب جمعیت این مسکن مهر را که بالغ بر ۸۲ هزار واحد است تصفیه کند حداقل به دو تا سه سال نیاز دارد. تکمیل مسکن مهر از دید وزارت راه و شهرسازی که مسؤولیت تحویل واحدها به متقاضیان را بر عهده دارد به احتمال زیاد تا پایان امسال انجام خواهد شد.

نماینده تام الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر گفت: اما از دید وزارت نیرو تأمین خدمات پایدار برای آنها، یعنی خدماتی که در مدت زمان طولانی بتواند مشکلات مردم را رفع کرده و آنها با کمبود آب، برق و مشکلات فاضلاب روبرو نشود به احتمال زیاد به چند سال زمان نیاز دارد.

وی درباره وضعیت تأمین منابع مالی اظهار داشت: منابع مالی مورد نیاز این پروژه آخرین بار در سال ۱۳۹۶ از طریق دفتر معاون اول رئیس جمهوری مورد بازنگری قرار گرفت و کمیته‌ای مسؤول بازنگری منابع مالی مورد نیاز آن شد.

سرتیپ زادی افزود: کمیته مذکور متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی بود و بر اساس برآوردی که در این سال صورت گرفت، این پروژه‌ها به حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع جدید نیاز داشتند. تاکنون در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان منابع، تخصیص یافته ولی به لحاظ بحث تورمی و افزایش قیمت‌ها که سبب گران ترشدن اجرای پروژه‌ها شده، نیاز به بازنگری وجود دارد.

وی اضافه کرد: طبق برآوردی که امسال انجام شده و با احتساب باقی مانده برآورد سال ۹۶، در مجموع اعتباری معادل ۱۱ هزار میلیارد تومان نیاز است تا پروژه‌های بزرگ بالادستی خدمات زیرساختی مسکن مهر تکمیل شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.