خبرگزاری آناتولی گزارش داد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران بعد از حضور در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو این نهاد در بروکسل گفت: "در نظر داریم به‌ منظور حمایت از روند صلح در افغانستان، با هماهنگی متحدان خود در باره نحوه حضور نظامی‌مان در این کشور تغییراتی انجام دهیم".

وی اظهار کرد: "وزیران دفاع ناتو بر سر یک بسته متعادل سیاسی و نظامی برای مقابله با خطرات ناشی از روسیه به توافق رسیدند. در این راستا، تصمیم گرفتیم توانایی دفاع هوایی و موشکی را گسترش داده و با استفاده از اطلاعات دریافتی ما رزمایش‌های جدید را اجرا کنیم".

استولتنبرگ تاکید کرد: "ناتو در زمینه هسته‌ای بدون انجام فعالیت‌های مشابه آنچه روسیه اجرا می‌کند، حفظ توانایی بازدارندگی و دفاعی خود را ادامه خواهد داد و چین نیز به‌عنوان یک قدرت مهم نظامی باید به تلاش‌ها برای خلع سلاح و کنترل تسلیحاتی در جهان کمک کند".

دبیرکل ناتو همچنین به ادامه حمایت این سازمان از مبارزه بین‌المللی با تروریسم در عراق اشاره و خاطرنشان کرد که "ناتو از عراق و افغانستان در خصوص مقابله با شیوع کووید-۱۹ نیز حمایت کرده است".

دبیر کل ناتو در ادامه تاکید کرد: "وزرای دفاع این ائتلاف در جریان نخستین نشست دو روزه که به خاطر پاندمی کرونا از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد در خصوص سه اقدام با هدف مقابله با زرادخانه بزرگ و رو به رشد موشک‌های اتمی روسیه موافقت کردند".

همچنین به نوشته مجله ایرفورس، ینس استولتنبرگ گفت: "بسته اقدامات نظامی و سیاسی شامل تلاش‌ها برای تقویت دفاع موشکی و هوایی یکپارچه ناتو و همچنین ظرفیت‌های پیشرفته‌اش و سازکار کردن اقدامات و اطلاعات ناتو است".

وی افزود: "تعدادی از متحدان اعلام کردند به سیستم‌های دفاع موشکی و هوایی جدیدی از جمله سامانه‌های پاتریوت و آتش‌بار دست یافتند و متحدان همچنین در پلتفروم‌های جدیدی از جمله نسل پنجم جنگنده‌ها سرمایه گذاری می‌کنند".

این اطلاعیه به دنبال تصمیم سال گذشته روسیه برای استقرار موشک‌های اس اس سی-۸ منتشر شد.

استولتنبرگ گفت: "رهگیری این موشک‌ها بسیار دشوار است و آنها می‌توانند با زمان هشدار بسیار اندک شهرهای اروپایی را هدف گیرند. آنها همچنین آستانه استفاده از تسلیحات اتمی را پایین می‌آورند. استقرار این موشک‌ها منجر به پایان پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد شد".

دبیر کل ناتو افزود: به علاوه موشک‌های مافوق صوت روسیه در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و مسکو موشک‌های بالستیک قاره پیمای خود را به روزرسانی می‌کند، سیستم موشک بالستیک پرتاب از فضا را آزمایش کرده و در حال ساخت موشک کروز با سوخت هسته‌ای است".

وی ادامه داد: "ما همچنین شاهد الگوی از لفاظی‌های اتمی غیرمسؤولانه روسیه طی سال‌های متمادی با هدف ارعاب و تهدید متحدان ناتو هستیم. رفتار روسیه بی‌ثبات کننده و خطرناک است".

استولتنبرگ تصریح کرد: "برنامه‌های تشریک اتمی ناتو طی دهه‌ها خدمت خوبی به ما کرده است. این اقدام به ما اجازه می‌دهد تا در خصوص مسائل اتمی به نتیجه و هدف مشترکی دست یابیم. بازدارندگی اتمی ناتو در اروپا همچنان برای صلح و آزادی در اروپا مهم و حیاتی است".

دبیرکل ناتو همچنین گفت‌وگویی با یورونیوز داشت که در آن به شرح وقایع جهان پرداخت. او در پاسخ به سوالی درباره خروج سربازان ایالات متحده از آلمان گفت: "من هفته گذشته در گفت‌وگویی تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا درباره این مسأله صحبت کردم و گفتم که حضور نیروهای آمریکای شمالی، چه سربازان ایالات متحده و چه کانادا، نه تنها برای همهٔ ما در اروپا مهم است،‌ بلکه برای خود آمریکای شمالی هم مهم است. بنابراین آنچه من می‌خواهم افزایش حضور نیروهای ایالات متحده در اروپا بوده است. این افزایش را اخیرا در لهستان شاهد بوده‌ایم؛ امری که سبب شده میدانی نظامی در کشورهای پیرامون دریای بالتیک، دریای سیاه و دیگر مناطق ایجاد شود".

وی درباره غیرمنتظره بودن این خبر تاکید کرد: "خب مسأله حضور ایالات متحده در اروپا مسأله‌ای است که ما مدت‌های مدید در ناتو درباره‌اش گفت‌وگو کرده‌ایم، به‌خصوص با خود ایالات متحده به عنوان هم‌پیمان اصلی ناتو. آنچه با این کارِ ایالات متحده روشن شده این است که هنوز هیچ تصمیم نهایی دربارهٔ چگونگی و زمان خروج این نیروها گرفته نشده است".

استولتنبرگ از بابت اینکه آیا فکر می‌کند ریاست جمهوری دونالد ترامپ به اعتبار ناتو و البته به خود این پیمان صدمه زده هم گفت: "پیام من این است که حضور ایالات متحده در اروپا فقط برای محافظت از اروپا نیست بلکه مسأله حفظ قدرت آمریکا در ورای مرزهای اروپا مطرح است. می‌دانیم که بسیاری از عملیات نظامی این کشور در عراق، افغانستان و آفریقا از پایگاه‌های نظامی‌اش در اروپا هدایت می‌شوند. فرماندهی عملیاتی ایالات متحده در آفریقا در اشتوتگارت آلمان است. پس باز می‌گویم که باید در این‌باره گفت‌وگو کنیم و آنچه مهم است حفظ حضور نظامی برجستهٔ آمریکای شمالی در اروپاست، هم برای اروپا و هم برای آمریکای شمالی".

استولتنبرگ درباره این‌که چین امروز نسبت به روسیه، از بسیاری جهات تهدید نظامی قوی‌تری به‌شمار می‌رود، افزود: "ظهور چین اساسا توازن قدرت جهانی را تغییر داده است. چین به زودی بزرگترین اقتصاد جهان را خواهد داشت. چینی‌ها حالا دومین بودجهٔ دفاعی دنیا را دارند و این کشور دارد سرمایه‌گذاری عظیمی روی موشک‌های دوربرد خود می‌کند که می‌توانند به خاک هم‌پیمانان ناتو در اروپا هم برسند، آنها همچنین در حال نوسازی تسلیحات هسته‌ای خود هستند. مسأله این نیست که ناتو باید به سمت دریای جنوبی چین برود، بلکه این واقعیت مطرح است که چین با سامانه‌های تسلیحاتی‌اش که می‌توانند به ما برسند و افزایش حضور سایبری‌اش در قطب، در آفریقا و سرمایه‌گذاری عظیم در زیرساخت‌های اروپا دارد به ما نزدیک می‌شود و ناتو باید به اینها پاسخ بدهد. بسیار مهم است که آمریکای شمالی و اروپا بتوانند در کنار هم بمانند چون ما در کنار هم، نیمی از قدرت اقتصادی و سیاسی جهانیم. پس با این اوصاف، ظهور چین، اهمیت حفظ پیوند میان آمریکای شمالی و اروپا را در دو سوی آتلانتیک بیشتر می‌کند".

دبیرکل ناتو در پاسخ به این سوال که چرا نباید پیشتر رفت، مثلا اگر دریای جنوبی چین گزینهٔ مناسبی است چرا نتوان قدرت ناتو را در شرق آسیا گسترش داد، گفت: "چون ناتو یک پیمان منطقه‌ای است، مسؤولیت ما حفظ محدوده‌ای است که آن را ناحیهٔ آتلانتیک شمالی می‌نامیم، یعنی اروپا و آمریکای شمالی اما نیاز به رویکردی جهانی داریم و باید کاملا پیامدهای ظهور چین را نیز درک کنیم. البته برخی از هم‌پیمانان ناتو در دریای جنوبی چین فعالیت دارند یعنی ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه. کشورهای اقیانوس آرام آنجا هستند و بنابراین هم‌پیمانانی هم آنجا فعالیت می‌کنند. به باور من خوب است که این حضورها زیر چتر ناتو نیست. ما باید حضورمان را در اروپا تقویت کنیم تا بتوانیم به‌شکلی هماهنگ به این تهدیدها پاسخ بدهیم".

وی درباره بیماری همه‌گیر ویروس کرونا و این نکته که چیزی نظیر ویروس کرونا می‌تواند یک سلاح بالقوه باشد، نظیر تسلیحات زیست‌شناختی تاکید کرد: " بیش از هر چیز باید گفت هیچ مدرکی که نشان دهد ویروس کرونا ساخت بشر بوده وجود ندارد اما درست است که این بیماریِ همه‌گیر یادآور خطر تسلیحات زیست‌شناختی است و ما همزمان که داریم توان نظامی خود را نوسازی‌ می‌کنیم روی قابلیت‌های مقابله با حملات شیمیایی و زیست‌شناختی هم سرمایه‌گذاری می‌کنیم. رزمایش‌ها و تمرینات‌مان را افزایش داده‌ایم و تلاش داریم تا برای رویارویی با این گونه بحران‌ها و جنگ‌افزارها آماده باشیم".

استولتنبرگ در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا وقت آن نرسیده که ناتو کنار برود و اتحادیهٔ اروپا با ارتش و توان نظامی‌ خودش پا پیش بگذارد تا با این تهدیدها مقابله کند تصریح کرد: "من از تلاش‌های اتحادیهٔ اروپا برای دفاع استقبال می‌کنم اما اینها جای ناتو را نمی‌گیرد. به یاد داشته باشیم که ۸۰ درصد هزینه‌های دفاعی ناتو را متحدان غیراروپایی می‌پردازند. البته از تلاش اروپا برای دفاع از خود استقبال می‌کنیم اما می‌دانیم که بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشورهای عضو ناتو در اروپا زندگی نمی‌کنند. البته که اتحادیه اروپا نمی‌تواند جای ناتو را پر کند اما این دو می‌توانند مکمل هم باشند و ما از تلاش‌های بیشتر اروپا در زمینهٔ دفاع استقبال می‌کنیم".

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.