شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش داد، این مسؤول که نام او فاش نشد اما از جزئیات دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم مطلع است، اظهار کرد: نتانیاهو چهار سناریوی مختلف برای الحاق شهرک‌ها از الحاق ۳۰ درصد از این مناطق گرفته تا یک اقدام نمادین را به گانتس پیشنهاد کرد.

نتانیاهو ریاست نشست حزب لیکود و یاریو لوین، رئیس کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) با حضور گانتس، رهبر حزب آبی-سفید و وزیر جنگ این رژیم و گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل برای بررسی طرح الحاق را برعهده داشت.

منبع یاد شده جزئیات بیشتری از چهار سناریوی پیشنهادی نتانیاهو را ارائه نکرد و تنها گفت: این پیشنهادها شامل الحاق ۳۰ درصد از کرانه باختری تا یک اقدام نمادین هستند.

او افزود: نتانیاهو در این دیدار فاش نکرد که کدام یک از سناریوهای مطرح کرده را می‌خواهد اجرا کند.

گانتس و اشکنازی در این دیدار تاکید کردند، اجرای هر گونه طرح الحاق باید در چارچوب یک روند سیاسی گسترده بوده و فلسطینی‌ها در مقابل آن امتیازی دریافت کنند نه این‌که یک اقدام یک‌جانبه از سوی اسرائیل باشد.

این مسؤول اسرائیلی در ادامه گفت: این دیدار بدون اتخاذ تصمیم و یا حصول پیشرفتی درباره طرح الحاق به پایان رسید اما نتانیاهو و گانتس در چند روز آینده دیدارهای دیگری با یکدیگر خواهند داشت.

روزنامه عبری زبان "اسرائیل الیوم" نزدیک به نتانیاهو نوشت: نتانیاهو در حال بررسی اجرای طرح الحاق طی دو مرحله است که مرحله اول شامل شهرک‌های دور افتاده بوده و در ادامه منطقه غور اردن و دیگر شهرک‌ها نیز ملحق می‌شوند.

این روزنامه در ادامه نوشت: نتانیاهو در حال بررسی الحاق ۱۰ درصد مناطق کرانه باختری طی مرحله اول و الحاق دیگر شهرک‌ها و نیز غور اردن که ۲۰ درصد کرانه باختری را تشکیل می‌دهد، در مرحله پس از آن است.

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی تا این لحظه واکنشی به این گزارش نداشته و تشکیلات خودگردان نیز در این زمینه اظهارنظری نکرده است.

نتانیاهو در چند هفته گذشته از قصد خود برای اجرای طرح الحاق از تاریخ یکم ژوئیه آتی سخن گفته بود اما این مساله با موانع مختلفی مواجه شد که از جمله آنها انتقادهای بین‌المللی بودند، همچنین در داخل تل‌آویو توافقی درباره طرح یاد شده حاصل نشد و اسرائیل و آمریکا نیز درباره جزئیات این طرح به توافق نرسیدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.