دکتر کریم همتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند تدارک و تامین دارو در هلال احمر و نحوه تعامل با سازمان غذا و دارو، گفت: تعامل ما با وزارت بهداشت، به ویژه در حوزه سازمان غذا و دارو، خوب است. تهیه مواد اولیه دارویی و برخی اقلام دارویی، همواره دغدغه‌ای بوده که در سازمان تدارکات دارویی هلال احمر وجود داشته است.

هزینه چهار میلیون دلاری برای تامین برخی اقلام مرتبط با کرونا

وی ادامه داد که در بحران کرونا برخی تکالیف را در این حوزه به جمعیت هلال احمر واگذار کردند که در آن زمان برای تامین برخی از اقلام خاص که مختص کرونا بود، چهار میلیون دلار هزینه کردیم که شامل اقلام و داروهایی مانند تامی‌فلو، کَلترا و سایر داروهای مورد نیاز بود که می‌توانم اذعان کنم که داروهای بسیار موثری بود و جان خیلی‌ها را نجات داد.

پروسه طولانی انتقال ارز به خارج از کشور

همتی ادامه داد: در حال حاضر ما در بحث انتقال ارز به خارج از کشور و خرید اقلام مورد نیازمان، کماکان باید پروسه‌های طولانی را طی کنیم. یعنی پروسه‌ای مانند ورود مواد اولیه جهت تولید صافی دیالیز که می‌تواند حدود یک ماه طول بکشد، نزدیک به چهار ماه طول می‌کشد. در حوزه تولید صافی دیالیز جمعیت هلال احمر و یک شرکت دیگر از سال‌ها قبل به صورت انحصاری اقدام می‌کردند. هر چه کردیم تا این پروسه‌ها کوتاه شوند، علی‌رغم اینکه افراد مختلفی ادعا می‌کنند که می‌توانند پروسه انتقال ارز و واردات مواد مورد نیاز را کوتاه کنند، اما فعلا این پروسه کوتاه نشده است. ارقامی که برای واردات این تجهیزات به ما اختصاص داده شده است، نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار است که یک‌چهارم این میزان را می‌توان اقلام را بدون دردسر وارد کرد. در عین حال وزارت بهداشت واردات مواد اولیه دارویی را که در کل کشور مورد نیاز است و در شرکت سها دو هلال احمر هم استفاده می‌شود، به جمعیت  هلال احمر می‌سپارد. برخی اقلام مانند ست‌های تالاسمی هم به صورت انحصاری از سوی جمعیت هلال احمر تولید می‌شوند که در شرکت سها یک هلال احمر انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: از چند روز گذشته بر روی این روند کار کرده‌ایم که جمعیت هلال احمر واردکننده اصلی دارو برای خود جمعیت هلال احمر  و وزارت بهداشت شود؛ به طوری که برای واردات کل داروهایی که مورد نیاز هستند و باید وارد شوند، در این محور کار می‌کنیم و تکلیف دولت است تا در این زمینه کار کنیم. بخشی از نیازها را که جمعیت هلال احمر قصد وارداتش را دارد، آن بخشی است که به هر نحوی وزارت بهداشت نمی‌تواند به آن ورود کند مانند داروها، مواد اولیه برخی داروها و واکسن‌ها که از گذشته هم هلال احمر در این زمینه فعالیت می‌کرد.

نیاز ۳۰۰ میلیون دلاری هلال احمر برای راه‌اندازی خطوط تولیدی

وی گفت: بنابراین با اعلام آمادگی وزارت بهداشت می‌توانیم روندی را که از هفته قبل در این زمینه آغاز شده، ‌ شروع کنیم. یعنی به هر حال به دلیل تحریم‌هایی که داریم و بخشی از پول‌ها را نتوانستیم به کشور منتقل کنیم، از طریق جمعیت هلال احمر داروهای مورد نیاز را به کشور وارد کنیم. این ظرفیت در جمعیت هلال احمر وجود دارد. در حوزه‌هایی که از قبل فعال بودیم یا فعالیت نسبی داشتیم مانند تولید سرنگ‌هایی که به صورت آنژیوکت بوده است و چند خط تولیدی که می‌خواهیم داشته باشیم نیز فعالیت کنیم. زیرا به عنوان مثال خط تولید صافی‌ها به یک کشور خاص وابسته است و اگر بخواهیم این وابستگی به یک شرکت یا کشور را کاهش دهیم، باید خط تولید جدیدی راه‌اندازی شود. برای راه‌اندازی چند خط تولید در جهت کاهش وابستگی، نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که در جمعیت هلال احمر بر روی برنامه آن کار می‌کنیم تا حل شود.

همتی افزود: اقدام بزرگی که جمعیت هلال احمر می‌تواند انجام دهد، روندی است که بتوانیم از طریق پول‌های بلوکه شده‌ای که در خارج از کشور داریم، به بحث واردات اقلام مُجازی  که مشکلات مردم را رفع می‌کند، طی روزهای آینده ورود کنیم.

برنامه هلال احمر برای واردات واکسن آنفلوآنزا

آمادگی هلال احمر برای صادرات ماسک

وی درباره وضعیت واردات واکسن آنفلوآنزا با توجه به احتمال همزمانی کرونا و آنفلوآنزا در پاییز، گفت: درباره واکسن آنفلوآنزا صحبت‌هایی مطرح شده و چند روز قبل هم در این زمینه با سازمان غذا و دارو صحبت‌هایی را داشتیم. به محض اینکه  آماری به ما ارائه دهند، واکسن آنفلوآنزا را به میزان مورد نیاز وارد می‌کنیم. در زمینه واردات واکسن اصلا مشکلی نداریم.

همتی با بیان اینکه هر سال به تبع تغییر فصل و شرایط آب‌وهوایی پیک آنفلوآنزا را در کشور داشته‌ایم، گفت: می‌توانیم به مردم اطمینان دهیم که دیگر با این شدتی که در ابتدای بحران کرونا با آن مواجه بودیم، با آن روبرو نخواهیم شد و بیماری به این حجم نمی‌رسد. زیرا آمادگی‌ها بهبود یافته و امکانات مورد نیازمان تامین شده است. جمعیت هلال احمر هم اقداماتی را در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده، ماسک، شیلد و .. انجام می‌دهد. در عین حال هلال احمر اولین نهادی است که برایمان مجوز صادرات ماسک را هم صادر کرده‌اند و می‌توانیم ماسک‌ها را صادر کنیم. بنابراین این آمادگی ها وجود دارد. در زمینه واکسن آنفلوآنزا هم به هر میزانی که وزارت بهداشت اعلام کند، وارد می‌کنیم. ظرفیت خوبی برای انجام این کار در اختیار جمعیت هلال احمر قرار دارد.

وی ادامه داد: در زمینه واکسن‌هایی که تزریق‌شان مورد نیاز است و از سنین کودکی باید تزریق شوند نیز تفاهم‌های خوبی با سازمان غذا و دارو داشتیم و بخشی از اقدامات مربوط به آن‌ها به جمعیت هلال احمر محول شده است که امیدواریم این بخش هم در هلال احمر تقویت شود.

همتی درباره وضعیت تامین داروهای تک‌نسخه‌ای نیز گفت: در حوزه داروهای تک‌نسخه‌ای و بیماران خاص هم مشکل خاصی نداریم. رویکردی که در دوره آقای دکتر نمکی در وزارت بهداشت وجود دارد و باید از زحمات دکتر نمکی و تیم‌شان تشکر کنیم، این است که بر روی برندهای داخلی تاکید شد تا وابستگی‌مان به برخی اقلامی که در داخل کشور امکان تولیدشان وجود دارد، کمتر شود. البته کماکان برخی از همکاران پزشک‌مان بر روی برندهای تجاری خاصی تاکید می‌کنند و این اقلام هستند که به عنوان کمبود اعلام می‌شوند. در حالی که تمام این‌ها مشابه داخلی دارند.

وی ادامه داد: به هر حال هزینه تهیه داروها مقداری افزایش یافته است و بخشی که تحت پوشش بیمه‌ها بود تا فشار مالی از روی مردم برداشته شود، به دلیل کمبود نقدینگی دچار مشکلاتی شد، اما در جمعیت هلال احمر کماکان این حوزه، جزو حوزه‌های خوبی است که در داروخانه مرکزی هلال احمر و داروخانه جشنواره کماکان وجود دارد و مردم از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

راه‌اندازی خط تولید داروهای تزریقی در هلال احمر

همتی درباره خطوط تولید هلال احمر در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی که متوقف شده‌ بودند نیز گفت: برخی از خطوط تولیدی‌مان مانند خط تولید آنژیوکت که سالانه هفت میلیون آنژیوکت تولید می‌کرد، از سال ۱۳۹۴ متوقف شده است. در حال حاضر در نظر داریم که برخی خطوط تولید را راه‌اندازی کنیم. ما در شرکت سها دو هلال احمر تولید محلول‌ها و داروهای تزریقی را نداشتیم که این خطوط اضافه خواهد شد و تولید خود سرم و ویال‌های تزریقی جزو محورهایی هست که پیش‌بینی شده تا بر روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. با توجه به تغییر مدیریت‌هایی که بود، امیدواریم که جمعیت هلال احمر در این حوزه ورود خوبی داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.