احمد العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق که دومین تولیدکننده نفت بزرگ عضو اوپک است، به خبرگزاری دولتی عراق اظهار کرد: عراق قصد دارد تا سپتامبر ۶۳۵ مگاوات به ظرفیت برق خود اضافه کند. عراق در حال حاضر ۱۶.۷۷ گیگاوات ظرفیت تولید نیرو دارد. ظرفیت بیشتر تولید نیرو همچنین کمک خواهد کرد عراق از نفت خام کمتری برای تولید برق استفاده کرده و به جای آن، برای کسب درآمد بالاتر، به صادرات نفت بیشتری بپردازد.

به گفته العبادی، عراق مذاکراتی برای متصل شدن به شبکه برق شورای همکاری خلیج فارس داشته و قرار بود ۵۰۰ مگاوات برق را در ماه مه وارد کند اما شرایط اقتصادی این کشور، پروژه مذکور را به تاخیر انداخت. عراق در سپتامبر سال ۲۰۱۹ توافقی را برای واردات ۵۰۰ مگاوات برق از شورای همکاری خلیج فارس شامل کشورهای عربستان سعودی، عمان، بحرین، قطر، کویت و امارات متحده عربی امضا کرد.

ایران اوایل ماه میلادی جاری یک توافق دو ساله برای صادرات برق به عراق امضا کرد، زیرا عراق همچنان از معافیت موقتی آمریکا برای واردات برق ایران برخوردار است.

آمریکا در هفتم ماه مه معافیت عراق از تحریم‌های ضدایرانی را به مدت ۱۲۰ روز دیگر به منظور امکان تداوم واردات برق ایران توسط بغداد تمدید کرد.

وزارت خارجه آمریکا از زمان آغاز تحریم‌های ضدایرانی در نوامبر سال ۲۰۱۸، یک معافیت ۴۵ روزه و سپس دو معافیت ۹۰ روزه، دو معافیت ۱۲۰ روزه در ژوئن و اکتبر و یک معافیت ۴۵ روزه در فوریه برای عراق صادر کرده است. آمریکا در مارس معافیت عراق برای واردات گاز ایران را به مدت ۳۰ روز تمدید کرد که کوتاه‌ترین دوره تمدید معافیت بود.

فشارهای سیاسی آمریکا

عراق برای کاهش وابستگی به گاز و برق ایران با فشار شدید واشنگتن روبروست و تلاش کرده برای اجابت این درخواست اقداماتی انجام دهد.

حامد یونس، معاون وزیر نفت عراق نهم ژوئن به پایگاه خبری "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفت: عراق قصد دارد ۱.۲ میلیارد فوت مکعب در روز گازی که در حال حاضر در میادین نفتی عمدتا به صورت مشعل سوزی هدر می‌رود را جمع کرده و تصفیه کند و همچنین از سایر میادین گاز تولید کند.

آمریکا که با هدف تحمیل فشار مضاعف روی ایران، از سال ۲۰۱۸ صادرات انرژی کشور را هدف تحریم قرار داده است، به عراق چندین دور معافیت صادر کرده تا بتواند به واردات برق از همسایه‌اش ادامه دهد. قطعی برق در ماه‌های داغ تابستان که میزان مصرف برق برای تهویه هوا به خصوص در مناطق جنوبی عراق بالا می‌رود، در گذشته به بروز اعتراضاتی منجر شده است.

هری استپانیان از موسسه انرژی عراق به پلاتس گفت: عراق باید حدود هفت تا ۹ درصد بالاتر از تولید فعلی به ظرفیت نیروی خود اضافه کند تا تابستان امسال برق مورد نیازش تامین شود اما احتمالا تولید برق از ۲۰ گیگاوات فراتر نخواهد رفت و ممکن است مردم نسبت به سال گذشته خاموشی‌های بیشتری را تجربه کنند.

بر اساس گزارش پلاتس، به گفته استپانیان، عراق نخستین مناقصه خورشیدی خود را در ماه مه سال ۲۰۱۹ برگزار کرد اما دلایلی مانند وضعیت اقتصادی و شیوع بیماری کووید ۱۹ باعث به تاخیر افتادن آن شد.

هری استپانیان با اشاره به مطالعات بانک جهانی، اظهار کرد که عراق برای جایگزین کردن گاز و برق ایران باید ۱.۳ میلیارد فوت مکعب در روز گاز با هزینه حداکثر ۱۰ میلیارد دلار تولید کند.

طبق گزارش بانک جهانی، وابستگی عراق به واردات گاز و سایر واردات، سالانه هشت میلیارد دلار هزینه دارد و با احتساب یارانه‌های برق در سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.