دیوان عالی حکم یک دادگاه بدوی را تایید کرده که نتیجه گیری کرده بود تلاش رئیس جمهور آمریکا برای لغو برنامه موسوم به "داکا" غیرقانونی است.

این برنامه از اخراج جوانانی جلوگیری می‌کند که در کودکی بدون داشتن ویزا یا مدرک مهاجرت به آمریکا آورده شدند. از این گروه به عنوان "آرزومندان" یاد می‌شود.

دولت ترامپ از سال ۲۰۱۷ در تلاش بود به این برنامه که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما معرفی شد، پایان دهد.

دیوان عالی بعد از آن بررسی این موضوع را آغاز کرد که دادگاه بدوی حکم داده بود دولت ترامپ دلایل کافی برای پایان دادن به این برنامه ارائه نکرده است و از توضیحات "دمدمی" کاخ سفید انتقاد کرده بود.

در حکم روز پنجشنبه دیوان عالی، جان رابرتس، رئیس این دیوان با پیوستن به چهار قاضی لیبرال‌تر دادگاه، یافته‌های دادگاه قبلی را تایید کرد.

این حکم تازه مانع ادامه تلاش دولت برای پایان دادن به این برنامه - که بنا به تخمین‌ها بر حدود ۷۰۰ هزار جوان که در کودکی بدون مدارک لازم وارد آمریکا شدند تاثیر می‌گذارد - نمی‌شود.

به گزارش بی.بی.سی ترامپ در یک رشته توییت این تصمیم دیوان عالی را محکوم کرد.

او نوشت: "این تصمیم‌های هولناک با بار سیاسی که دیوان عالی صادر می‌کند تفنگی شکاری است که بر صورت کسانی شلیک می‌شود که به جمهوری خواه یا محافظه کار بودن خود افتخار می‌کنند."

او از رای دهندگان خواست در ماه نوامبر بار دیگر او را انتخاب کنند تا در صورت خالی شدن کرسی‌های تازه در دیوان عالی قضات محافظه کار بیشتری را منصوب کند. او همچنین اشاره کرد که تلاش‌ها برای پایان دادن به برنامه داکا را از سر خواهد گرفت تا "این فرآیند را از نو شروع کند."

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا حکم دیوان عالی را ستود و رای دهندگان را ترغیب کرد در ماه نوامبر یک رئیس جمهور و کنگره دموکرات را سر کار بیاورند تا "برای همیشه از وجود سیستمی که واقعا برازنده این ملت مهاجر است" اطمینان حاصل شود.

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت او در صورت پیروزی در انتخابات برای دائمی کردن این برنامه تلاش خواهد کرد.

داکا چیست؟

بیشتر کودکان تحت حفاظت داکا اهل مکزیک و سایر کشورهای آمریکای لاتین هستند.

باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ طی یک فرمان اجرایی مانع اخراج این گروه شد و به آنها اجازه کار و تحصیل داد.

اوباما این فرمان را بعد از ناکام ماندن مذاکرات با قانون‌گذاران جمهوری خواه در کنگره در زمینه اصلاح قوانین مهاجرت امضا کرد.

متقاضیان این برنامه باید کمتر از ۳۰ سال داشته باشند و باید اطلاعاتی شخصی از جمله آدرس و شماره تلفن به سازمان امنیت داخلی (دی اچ اس) ارائه کنند. اف‌بی‌آی سابقه قضایی متقاضیان را بررسی می‌کند.

در صورتی که تقاضانامه آنها پذیرفته شود دولت آمریکا برای مدت دو سال هر اقدامی در مورد وضعیت مهاجرتی آنها را عقب می‌اندازد.

این سیاست فقط شامل حال کسانی می‌شود که از سال ۲۰۰۷ ساکن آمریکا بوده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.