محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص برنامه ریزی و اجرایی کردن پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از کرونا در شهر تهران گفت: با گذشت زمان و شدت بیماری در شهرها خصوصا تهران، اجرای این پروتکل‌ها کاهش پیدا کرده است و از حدود ۷۷ درصد به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

وی افزود: یک علت را می‌توان بازگشایی اکثر مراکز دانست و مردم فکر می‌کنند، چون مراکز باز شده است باید کمتر رعایت کرد و دلیل دیگر کاهش یافتن محدودیت‌ها است.

فرهادی خاطرنشان کرد: بازگشایی مراکز صنفی و صنعتی یکی از ضروریات اقتصادی کشور و البته همه جای دنیا است و طبیعتاً، چون پیش بینی می‌شود این ویروس مدت زیادی را مهمان کره زمین باشد نباید از رعایت کردن پروتکل‌ها خسته شد و برای بیمار نشدن و حفظ سلامتی خود و دیگران باید پروتکل‌ها را در زندگی روزمره خود رعایت کنیم و این پروتکل‌ها چیزی جز پیشگیری، رعایت بهداشت فردی و محیط در سطح کسب و کارها نیست.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درباره اینکه آیا باز شدن برخی مراکز مانند کتابخانه‌ها، سینماها، مهدکودک‌ها و... ضرورتی دارد یا نه گفت: برخی از بازگشایی‌ها به‌طور زنجیره‌ای بهم پیوسته اند، چون ادارات و صنف‌های مختلف باز شده‌اند پس باید در کنارش مهدهای کودک هم باز شود، اما نکته ای که وجود دارد این است که پروتکل‌ها با سازمان‌های مرتبط و درگیر تهیه شده است و هیچ کدام از این پروتکل‌ها بلند پروازانه و غیر قابل اجرا نیست، چون بدیهیات و مسائل ساده‌ای مانند ضدعفونی سطوح، روش شستن صحیح دستان، فاصله گذاری فیزیکی و... را در بر می‌گیرد.

وی در ادامه به ضعیف بودن زیرساخت حمل و نقل عمومی در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به این مسئله، نباید طرح ترافیک برداشته می‌شد، از آن زمان حدود ۸ تا ۱۰ درصد افزایش آمار مسافران مترو و اتوبوس و تاکسی را داشته‌ایم که این موضوع پروتکل‌ها را با اختلال روبرو می‌کند. البته اجرایی شدن طرح ترافیک به صورت آزمایشی بوده تا ستاد مبارزه با کرونا مجددا تصمیم گیری هایی را در این خصوص انجام دهند.

فرهادی با درباره بازگشت دوباره برخی محدودیت‌ها با توجه به افزایش آمار مبتلایان و رشد صعودی شیب کرونا گفت: ما در این مدت داده‌های خودمان را جمع آوری بررسی کرده ایم. ستاد ملی کرونا در جلسه‌ای در هفته آینده که احتمالا شنبه خواهد بود، این موضوع را بررسی خواهد کرد که آیا نیاز به بازگشت این محدودیت‌ها خواهد بود یا نه و اگر در آن جلسه تصمیم به بازگشت محدودیت‌ها باشد، قطعا محدودیت‌ها به صورت کشوری مانند اوایل شیوع ویروس کرونا نخواهد بود بلکه با پارامترهایی جدید از جمله تحلیل‌های منطقه ای، جغرافیایی، جمعیتی وضعیت بیماری و وضعیت بستری‌ها و... خواهد بود و محدودیت‌ها به شکل استانی و حتی منطقه‌ای خواهیم داشت و همینطور درباره برخی بازگشایی‌ها در مناطق کم خطر هم بررسی خواهیم داشت.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: در ستاد ملی مبارزه با کرونا معمولا بررسی‌های کارشناسانه ای انجام می‌شود و تا به حال ما مصوباتی را که از ستاد کرونا می‌خواستیم را دریافت کرده ایم. حتی ما در هفته گذشته برای پروتکل‌ها با برخی دستگاه‌های برون بخشی مانند وزارت ورزش، وزارت راه و شهرسازی، اتاق اصناف تهران و ایران و... جلسه‌ای داشتیم و به توافقاتی رسیدیم ضمن اینکه به شدت تابع تصمیمات وزارت بهداشت بودند و ما هم با این دستگاه‌ها مشکلی نداشتیم.

وی در مورد برداشتن بحث دورکاری ادارات گفت: سازمان امور استخدامی کشور دورکاری را حذف نکرده است و با برخی شرایط انجام می‌شود و این دورکاری برای برخی افراد خاص در ادارات استفاده می شود، چون اگر زیرساخت الکترونیک نداشته باشید دورکاری فایده‌ای ندارد و با رعایت چند پیش شرط دورکاری در ادارات انجام می شود، کمااینکه ما هم در وزارت بهداشت در بعضی بخش‌ها مطابق بخشنامه سازمان امور اداری دورکاری را داریم.

فرهادی در پایان به هموطنان توصیه کرد: ما چاره‌ای جز اجرا کردن پروتکل‌های بهداشتی و رعایت کردن بهداشت فردی نداریم و هموطنان باید به شدت این موضوع را جدی بگیرند، چه کسانی که ارائه خدمت می‌کنند و چه کسانی که از واحدهای صنفی و ادارات دولتی خدمت می‌گیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.