برایان هوک روز جمعه در نشست خبری تلفنی مدعی شد: ایران یک انتخاب دارد. این کشور می‌تواند به سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و نیازهای قانونی آن را برای دسترسی محقق سازد.

وی مدعی شد:ایران می‌تواند به بازرسان اجازه دهد آزادانه سفر کنند و درباره فعالیت‌های خود شفاف باشد یا اینکه می‌تواند مسیر فعلی سنگ‌اندازی و فریب را دنبال کند.  

از نظر مقامات آمریکایی که چشمان خود را بر فعالیت‌های ممنوعه رژیم صهیونیستی بسته‌اند که حتی عضو رژیم منع گسترش سلاح اتمی هم نیست، ممانعت ایران به ۲ سایتی که اطلاعات آن بر اساس جاسوسی و نامعتبر تشکیل شده است را به مثابه اهداف نگران‌کننده این کشور معرفی کرده‌اند.

نماینده تنها کشور استفاده‌کننده از بمب اتمی علیه مردم بی‌گناه، مدعی شده است این اقدام ایران بیش از پیش این نگرانی را ایجاد کرده است که ایران مساله‌ای را پنهان می‌کند و زمینه خطرناک دیگری را برای سایر کشورها در نقض تعهدات منع گسترش سلاح اتمی ایجاد می‌کند.

هوک که در همکاری با رژیم صهیونیستی، در ۲ سال گذشته با خروج از برجام، نمایشنامه‌ای را علیه ایران طراحی کرده و مدعی شده‌اند موضوع پیشین ایران هنوز هم حل نشده باقی مانده است، اظهار کرد: اگر جمهوری اسلامی چیزی برای مخفی کردن ندارد، باید به بازرسان این آژانس اجازه بازرسی بدهد.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حتی در بحبوحه کرونا هم به بازرسی‌های خود در ایران ادامه داد و ۱۵ گزارش هم در تایید فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به شورای امنیت ارائه داد.

نماینده آمریکا در امور ایران این ادعاها را در نشست خبری تلفنی روز جمعه مطرح کرد و گفت ایران مطابق پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان پی تی) به اجرای بازرسی متعهد شده است.

هوک اظهار کرد تداوم ممنوعیت دسترسی بازرسان به سایت‌های مد نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انزوای بیشتر دیپلماتیک ایران را در پی خواهد داشت.

پیش از این، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به توطئه کشورهای غربی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: شورای حکام نباید به دشمنان برجام اجازه دهد منافع عالی ایران را به خطر اندازند. سه کشور اروپایی [آلمان، انگلیس و فرانسه] پس از آنکه در عمل به وظایف خود ذیل برجام شکست خوردند، نباید شریک جرم شوند.

وی تاکید کرد: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. بازرسی‌های انجام شده در ایران ظرف پنج سال گذشته بیش از [همه بازرسی‌های] تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. راه حل قابل توافق ممکن است، اما قطعنامه [ضدایرانی در شورای حکام] آن را از بین خواهد برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.