خبرگزاری فرانسه گزارش داد، مایکل کووریگ، دیپلمات سابق و مایکل اسپاور، تاجر در ۲۰۱۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی کشور چین دستگیر شدند و دستگیری این دو پس از آن صورت گرفت که مقام‌های کانادا منگ وانژو، از مقام‌های ارشد مالی کمپانی هوآوی را در ونکوور و به درخواست ایالات متحده دستگیر کردند.

چین در روزهای اخیر بعد از گذشت ۱۸ ماه از بازداشت آنها این دو کانادایی را رسما به جاسوسی متهم کرد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در واکنش به این اقدام چین ضمن تاکید مجدد بر درخواستش برای آزاد شدن این دو کانادایی ازبازداشت تصریح کرد: البته ما از این تصمیم چین در قبال این دو نفری که نامشان مایکل است، مایوس شدیم.

همچنین کریستیا فریلاند، معاون نخست وزیر کانادا هم اظهار داشت که این اتفاق او را "واقعا عصبانی کرده و دلش را به درد آورده است". او در عین حال از چین خواست که دسترسی به خدمات کنسولی را برای این دو کانادایی فراهم کند.

گای سنت-ژک، سفیر سابق کانادا در چین هم از اوتاوا خواست یک موضع تهاجمی‌تر در قبال این پرونده اتخاذ کند.

او در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌سی تصریح کرد: ما نیازمند یک واکنش قدرتمند از جانب دولت فدرال هستیم و دیگر صحبتهای دیپلماتیک نرم کافی نیست.

اقدام چین در متهم ساختن کووریگ و اسپاور به جاسوسی خارجی و افشای اسرار دولتی بعد از آن رخ داد که حکمی مهم در پرونده منگ به منظور اجازه به استرداد وی به آمریکا صادر شد. آمریکا به دنبال محاکمه او از بابت اتهام کلاهبرداری مربوط به فعالیتهایش برای شرکت هوآوی است.

ترودو تاکید کرد، مقامهای چینی این پرونده را "مستقیما با پرونده قضایی علیه منگ مرتبط کرده‌اند".

او گفت: این بسیار مایوس کننده است چون از نظر ما به روشنی چنین ارتباطی بجز در عرصه سیاست وجود ندارد.

او وعده داد که کانادا به همراه همپیمانانش پکن را تحت فشار قرار دهند تا "دست از بازداشت خودسرانه این دو شهروند کانادایی که به هیچ دلیل دیگری جز به خاطر سرخوردگی دولت چین از رویه‌های مستقل نظام قضایی کانادا بازداشت شده‌اند، بردارد."

وزارت امور خارجه چین تاکید کرده که این دو نفر از سلامت خوبی برخوردار بوده و در منطقه‌ای هستند که به طور خاص درگیر شیوع کروناویروس نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.