اعلام زمان دقیق آغاز سال تحصیلی از زبان رئیس جمهور/ مردم برای درگیری طولانی با کرونا آماده باشند/ تعطیلی نه مورد نظر ماست و نه ضرورت دارد

 حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز (شنبه ۳۱ خرداد در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: امروز می‌توانیم بگوییم که ۱۲۳ روز از شروع ابتلای کرونا در کشورمان که اولین بار از سوی وزارت بهداشت و درمان مورد تأیید قرار گرفته گذشته است که اولین ابتلا در آخرین روز بهمن سال گذشته بود.

وی تصریح کرد: در این ایام مردم ایران و کادر بهداشت و درمان مقابله خوب و جانانه‌ای در برابر این ویروس داشته‌اند.

وی گفت: همه ما باید بدانیم که امروز پایان مقابله و مواجهه با کرونا نیست و نه سازمان بهداشت جهانی و نه کشورهای مختلف دنیا و نه وزارت بهداشت ایران نمی‌توانند زمان خاصی را برای پایان این بیماری پیش‌بینی کنند زیرا هنوز واکسن ویروس ساخته نشده و درمان قطعی هم ندارد ضمن اینکه رفتار این ویروس هم در حال تغییر است.

روحانی گفت: این ویروس خود به خود از بین نخواهد رفت و نمی‌توانیم بگوییم دو ماه دیگر این ویروس از بین می‌رود لذا باید خود را برای مقابله بلند مدت با آن آماده کنیم همچنین نمی‌توانیم کاری کنیم ملت ایران از ابتلای به این ویروس به صورت ۱۰۰درصدی واکسینه هستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کمک بزرگ به این ویروس ممکن است خود ما باشیم لذا این ویروس به خودی خود منتقل نمی‌شود و ممکن است بیمارانی که خود را در قرنطینه قرار نمی‌دهند و معاشرت کرده و از ماسک استفاده نمی‌کنند این ویروس را منتقل کنند لذا مردم در توسعه و انتقال این بیماری نقش دارند.

روحانی گفت: نباید به ویروس کمک کرد بلکه باید به مردم خودمان از جمله افراد مسن که دارای بیماری‌های زمینه‌‌ای هستند کمک کنیم.

وی افزود: مسأله فاصله‌گذاری که وزارت بهداشت و درمان عنوان می‌کند در جامعه‌مان بسیار مهم است لذا نباید در تجمعات حضور پیدا کنیم و بهتر است دست خود را شسته و بهداشت فردی را رعایت کنیم.

وی گفت: استفاده از ماسک می‌تواند برای بهداشت و مقابله با این ویروس مؤثر باشد و از ابتلای به کرونا پیشگیری کند.

روحانی گفت: یکی از تصمیمات جلسه امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا آن بود که برای یک تا دو هفته آینده طرح الزام استفاده از ماسک در برخی نقاط آماده شده و به این ستاد آورده و تصویب خواهد شد.

روحانی گفت:‌آنچه تجربه امروز ما در ماه پنجم مقابله با کرونا نشان داده آن است که فعالیت اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و معنوی می‌تواند آزاد باشد ولی باید دستورالعمل‌های وزارت بهدشات که به آن تأکید زیادی دارد هم رعایت شود.

**تعطیلی نه مورد نظر ماست و نه ضرورت دارد؛ پروتکل‌ها باید رعایت شود

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تعطیلی نه مورد نظر ماست و نه ضرورت دارد بلکه باید پروتکل‌ها رعایت شود ضمن اینکه فعالیت باید در کشور وجود داشته باشد ولی بر پایه تجمع و اجتماع در برخی جاها که ضرورت ندارد نباید باشد و اگر بتوانیم این موضوع را رعایت کنیم شرایط خود را بهبود داده‌ایم.

وی گفت:‌ما درگیر موج اول بیماری هستیم که در برخی استان‌ها به پیک رسیده و از آن عبور کردیم البته در برخی از استان‌ها ممکن  است با پیک دوم کرونا مواجه شویم که باید خود را برای آن آماده کنیم.

رئیس‌جمهور درباره فشار روحی و روانی ویروس کرونا در جامعه افزود: این فشار مردم ما را نگران و افسرده می‌کند؛ خیلی‌ها ممکن است در اثر ادامه این وضعیت دچار بیماری روحی و روانی شوند لذا از افرادی که تخصص روانشناختی، علوم دینی، تبلیغات، هنر و شعر دارند و همچنین از دستگاه‌های تبلیغاتی می‌خواهم که مردم را برای این قضیه آماده کنند.

وی در همین راستا گفت:‌ اولین آمادگی آن است که مردم را آماده کنیم که درگیری با ویروس کوتاه‌مدت نیست و اگر آنها بدانند که درگیری طولانی‌مدت است خود را آماده خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.