شنبه شب ۱۷ خرداد ماه پرونده دستمزد کارگران با تغییر پایه مزدی و اجماع نمایندگان کارگری و کارفرمایی شورای عالی کار بر روی میزان افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران و رسیدن این مؤلفه به ۳۰۰ هزار تومان، بسته شد.

مساله حائز اهمیت در مورد حق مسکن آن است که این مؤلفه از سوی شورای عالی کار صرفاً پیشنهاد می‌شود و نهادی که باید آن را تصویب کند دولت است؛ با این حال اگرچه حدود دو هفته از مصوبه شورای عالی کار گذشته و این مصوبه به دولت نیز ارسال شده است، اما هنوز دولت تصمیمی در این رابطه اتخاذ نکرده و این در حالی است که سومین ماه سال به انتهای خود رسیده است.

فردا یک شنبه اول تیر ماه است و دولت طبق روال همیشه جلسه تشکیل خواهد داد و اگر موضوع حق مسکن کارگران مطرح و در همان جلسه تصویب شود، پس از ابلاغ باید در فیش حقوقی کارگران برای تیر ماه اعمال شود. پیش از این اصغر آهنی‌ها، عضو شورای عالی کار در مورد حق مسکن به مهر گفته بود: ممکن است عدد پیشنهادی شورای عالی کار برای حق مسکن که ۳۰۰ هزار تومان است، در هیأت دولت تغییر کند و ما نمی‌توانیم در این مورد اظهارنظری کنیم اما با توجه به شرایط اقتصادی و جامعه، امیدواریم هیأت دولت تصمیم منطقی بگیرد.

گفتنی است؛ طی سال‌های گذشته اعمال تغییر در میزان حق مسکن همواره با حواشی همراه بود، به عنوان نمونه حق مسکن در سال ۹۳ از ۲۰ هزار به ۴۰ هزار تومان افزایش یافت اما پس از دو سال در هیأت دولت تصویب شد و از مهر ماه سال ۹۵ مبلغ ۴۰ هزار تومان در حقوق و دستمزد کارگران اعمال شد.

حق مسکن حقوق بگیران تأمین اجتماعی تا سال ۹۷، همان ۴۰ هزار تومان بود و در سال ۹۸ به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت؛ حال در صورتی که دولت مصوبه شورای عالی کار را تأیید کند این مؤلفه در سال جاری به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.