این دیپلمات غربی به العربی الجدید گفت: توافق‌های ترکیه و روسیه به ویژه پس از شکست خلیفه حفتر، هم‌پیمان فرانسه تاثیر منفی بر این کشور خواهند گذاشت، به همین دلیل پاریس فشارهای بسیاری را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای تضعیف فعالیت‌های ترکیه در لیبی و مانع‌تراشی در مسیر فعالیت‌های آن آغاز کرده تا راهی برای حفظ منافع خود در لیبی بیابد.

او اظهار کرد: مذاکرات ترکیه و روسیه درباره تحقق منافع اقتصادی مسکو در لیبی به این شکل است که روسیه را از حضور نظامی در این کشور منصرف کند، همچنین در این رایزنی‌ها تقسیم مدیریت نفت و گاز لیبی میان دو طرف بررسی شد به این شکل که آنکارا مدیریت و راه‌اندازی چاه‌های نفت الشراره و الفیل در جنوب لیبی و مسکو مدیریت و راه‌اندازی چاه‌های هلال نفتی را به دست بگیرد. در مقابل روسیه هیچ پایگاه نظامی‌ای در لیبی برپا نکند زیرا چنین اقدامی هرگز از سوی آمریکا و یا هر قدرت اروپایی قابل قبول نخواهد بود.

این منبع مطلع در ادامه گفت: با ورود شرکت‌های ترکیه‌ای و روسی به حوزه سوخت در لیبی و گرفتن حق حفاری در این کشور و نیز حق راه‌اندازی چاه‌های نفت در لیبی و در نتیجه تضعیف شرکت توتال فرانسه، زیان‌های اقتصادی فرانسه در بخش سوخت بسیار گسترده خواهند بود.

این دیپلمات غربی با اشاره به اینکه توافق روسیه-ترکیه شامل بخشی مربوط به منافع متقابل دو کشور در سوریه نیز هست، گفت: سرنوشت شهر سرت پس از اتمام مذاکرات دو کشور تعیین خواهد شد و احتمالا عقب‌نشینی شبه‌نظامیان شرق لیبی و مزدوران واگنر از سرت همانند خروجشان از جنوب طرابلس و ترهونه اعلام شود.

شرکت فرانسوی توتال از جمله شرکت‌هایی است که مدیریت میدان نفتی الشراره را با همکاری موسسه ملی نفت لیبی، شرکت ریبسول اسپانیا و اُ.ام.وی اتریش بر عهده دارد. نیروهای وابسته به حفتر تولید در این میدان نفتی به عنوان بزرگترین میدان نفتی در لیبی با تولید روزانه ۳۱۵ هزار بشکه نفت را متوقف کرده‌اند.

برخی دیپلمات‌های مصری مطلع از کمیته مصری ویژه امور لیبی درباره پشت پرده بازگشت ۲۳ کارگر مصری به کشورشان به العربی الجدید گفتند: پس از انتشار ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها کارگران در ترهونه مورد اهانت گروه‌های وابسته به دولت وفاق قرار می‌گرفتند، تغییر بزرگی در این زمینه ایجاد شد و مصری‌ها تلاش کردند کانال‌هایی را با دولت وفاق برای بازگرداندن بخشی از روابطی که پیش از آغاز عملیات نظامی حفتر علیه طرابلس در آوریل ۲۰۱۹ وجود داشتند، ایجاد کنند.

آن‌ها افزودند: رایزنی‌ها و میانجیگری‌ها در عملیاتی که دستگاه اطلاعات کل مصر بر آن کاملا نظارت داشت، به تماس عباس کامل، مدیر دستگاه اطلاعات کل مصر با احمد معیتیق، معاون رئیس شورای ریاستی دولت وفاق که ناظر بر هماهنگی اقدامات مشترک قاهره و طرف‌های مسؤول در دولت وفاق بود، ختم شد، این هماهنگی به رایزنی مدیر اطلاعات کل مصر با فتحی باشاغا، وزیر کشور دولت وفاق و موافقت کامل آن با جزئیات این عملیات منجر شد.

دیپلمات‌های مذکور افزودند: یک هواپیمای نظامی متعلق به دستگاه اطلاعات کل مصر که در آن ایمن عبد البدیع، معاون عباس کامل، مشهور به مرد ماموریت‌های دشوار در کنار یک تیم نظامی وابسته به این دستگاه و دو تن از فرماندهان این دستگاه وارد منطقه‌ای شد که دو طرف درباره مرزهای اداری شهر سرت به توافق رسیدند.

آن‌ها در ادامه تاکید کردند: سطح مسؤولان این هیات امنیتی در نظر گرفته شده و مورد توافق دو طرف بوده است.

منابع مذکور درباره این دیدار گفتند: طرف مصری پیام تشکری را برای دولت وفاق بابت توافق و نقش‌آفرینی در تامین امنیت این کارگران مصری و صدور مجوز بازگشت آن‌ها به قاهره بنا بر درخواست مصر ارسال کرد. این اقدام با توجه به خشم ناشی از شکست مصر در توافق با اتیوپی درباره سد النهضه، برای رهبران سیاسی مصر در سطح مردمی و رسانه‌ای ضروری بود و لازم بود یک اقدام رسانه‌ای برای کنار زدن این شکست انجام شود.

منابع مصری درباره احتمال گسترش این ارتباطات با اشاره به اینکه گفت‌وگویی میان تصمیم‌گیرندگان دو کشور ترکیه و مصر درباره توافق‌های غیرمستقیم دو طرف وجود دارند، اظهار کردند: چه بسا مساله لیبی آغاز تحولی استراتژیک در درگیری‌های مصر و ترکیه باشد. شرایط اقتصادی کنونی قاهره و ضعف در روابط مصر با عربستان و امارات و نیز بحران سد النهضه در تسریع و انجام توافق‌های سیاسی گسترده‌تر میان مصر و ترکیه نقش بسزایی داشتند.

در این راستا، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد، دوری گزیدن عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق از حفتر برای ورود او به عملیات سیاسی کافی نیست، شخصی که جایگزین حفتر خواهد شد، باید از راه‌حل سیاسی و نه جنگ حمایت کند تا در لیبی از احترام برخوردار شود.

چاووش اوغلو افزود: بیشتر اعضای پارلمان صالح به طرابلس منتقل شدند و تنها تعداد اندکی از آن‌ها باقی مانده‌اند.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه ضمن اشاره به حمایت کشورش از دولت وفاق ملی لیبی، گفت: ترکیه طرح پیشنهادی مصر برای حمایت از حفتر را جدی نمی‌داند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.