سید حسن صفوی: هادی ساعی پر افتخارترین المپین ورزش ایران و مدیرفنی تیم ملی تکواندو کشورمان، علی رغم اینکه اردوهای تیم ملی تعطیل است اما از طریق فضای مجازی تمرینات ملی پوشان را پیگیری میکند، ساعی این روزها در باشگاه سوارکاری تمرینات خود را برای فصل جدید مسابقات سوارکاری پیگیری می کند، وی مدعی است که تمرینات انفرادی ملی پوشان سخت و کلافه  کننده است اما این مشکل به دلیل شیوع ویروس کرونا برای همه ورزشکاران دنیا یکسان است، ساعی با تکذیب خبر  اختلاف با صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک برای دقایقی با خبرنگار روزنامه خبر ورزشی به گفت و گو پرداخت که در ادامه صحبت های وی را میخوانید.

آقای ساعی شرایط تکواندوکاران ملی پوش در حال حاضر چطور است؟

واقعیت امر این است که ما در تلاشیم تا اردوهای تیم ملی را با اجازه وزارت ورزش و جوانان شروع کنیم اما هنوز تا این لحظه خبری مبنی بر این موضوع اعلام نشده است و ما منتظر هستیم که ببینیم آیا مسئولان وزارت ورزش و جوانان مجوز آغاز فعالیت تیم ملی تکواندو را می دهند یا خیر. البته در شرایط فعلی با بچه های تیم ملی در تماس هستیم و از وضعیت تمرینی آنها مطلع هستیم.

آیا شما موافق شروع تمرینات تیم ملی تکواندو در شرایط فعلی هستید یاخیر؟

تکواندو جزء‌رشته های ورزشی محسوب می شود که ملی پوشان در طول تمرینات خیلی بهم نزدیک می شوند و در واقع فاصله اجتماعی شاید رعایت نشود، از طرفی دیگر یک سری وسایل در اردوهای تیم ملی وجود دارد که مشترک بین ملی پوشان استفاده می شود؛ مثلا هوگوها و میت ها بین ملی پوشان دست به دست می شود و این کار ما را برای حفظ رعایت فاصله اجتماعی سخت میکند. با شیوع ویروس کرونا در دنیا همه مردم درگیر این موضوع هستند و ملی پوشان ما هم از این قائده مستثنی نیستند و در اردوها نمیتوانند مبارزه کنند.

پس چه راهکاری شما می توانید در شرایط فعلی برای تمرین مشترک ملی پوشان ارائه کنید؟

به نظرم تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که ملی پوشان تمرینات بدنسازی را به شکل انفرادی زیر نظر مربیان انجام دهند؛ چون تمرینات فنی در شرایط فعلی سخت است؛ در اردوها میت زدن و مرور تکنیک بین تکواندوکاران برخورد به وجود می آورد و برای شیوع بیماری خطرناک است. ما دوست داریم بچه ها برای اینکه از نظر آمادگی جسمانی در شرایط خوبی باشند؛ کنار هم تمرین کنند اما از طرفی دیگر واقعا نگران سلامتی آنها هستیم.اگر خدایی نکرده در تمرین مشترک برای ملی پوشان اتفاقی رخ دهد جبران آن واقعا در چنین شرایط حساس سخت خواهد بود.

مربیان خارجی مثل کی‌روش و ویلموتس برای اخاذی، دلالی و توهین به اینجا سفر می‌کنند

احتمال دارد که مسولان وزارت ورزش مجوز آغاز اردوها را با شرایط ویژه به شما بدهند؟

ما منتظر هستیم که از طریق وزارت ورزش و جوانان با رعایت پروتکل های بهداشتی مجوز آغاز اردوهای تیم ملی تکواندو شروع شود. ضمن اینکه فدراسیون جهانی هنوز برنامه مسابقات رسمی تکواندو را اعلام نکرده و جای نگرانی وجود ندارد که ملی پوشان از شرایط مسابقات دور بمانند، ملی پوشان تمرینات انفرادی خود را با هماهنگی کادرفنی از راه دور انجام میدهند و شرایط خوبی دارند.اگر اردوها آغاز شود باید همه آنها با ۷۰ درصد آمادگی در اردوها حضور داشته باشند.

شما از طریق فضای مجازی با ملی پوشان در ارتباط هستید؟

بله کم و بیش با بچه ها در تماس هستم، به هرحال آنهاهم شرایط سختی دارند، واقعا انفرادی تمرین کردن برای تکواندوکاران سخت و کلافه کننده است.

چون آنها در طول تمرین نیاز به حریف تمرینی دارند اما با شرایط فعلی از این امتیاز برخوردار نیستند.

یک سری ورزشکار در فضای مجازی خود را قهرمان واقعی معرفی میکنند و برای خیلی از نوجوانان بدون داشتن علم تمرینی، برنامه غذایی و تمرینی ارائه میکنند؛ نظر شما در مورد این چنین تخلفاتی که این روزها باب شده چیست؟

مردم باید قهرمانان واقعی را بشناسند و فرزندان خود را دست قهرمانان دروغین نسپارند، رسانه ها هم باید کمک کنند تا این قهرمانان واقعی کشورمان بیشتر نزد مردم شناخته شوند تا این افراد سودجو بدنبال سوء‌استفاده نباشند.مردم باید اطلاعات دقیق داشته باشند و با یک تبلیغ و بدون داشتن تخصص فرزندان خود را در اختیار چنین افرادی قرار ندهند.متاسفانه این افراد مبالغ بسیار زیادی از خانواده ها دریافت میکنند و بدون داشتن تخصص از خانواده ها سوء استفاده میکنند.

راستی شما با صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در جلسه کمیسیون ورزشکاران بحث و جدل داشته اید؟

نه متاسفانه یکی از رسانه ها چنین خبری را منتشر کرده بود؛ ما هیچ اختلافی با هم نداریم و در جلسه کمیسیون ورزشکاران هم با هم به گفت و گو پرداختیم، بالاخره اختلاف نظر بین همه وجود دارد، اما هیچ مشکلی بین من و صالحی امیری وجود ندارد. اصلا جلسه برای چنین موضوعی برگزار می شود تا نظرات همه حاضرین در جلسه مطرح شود و اگر اختلاف نظری وجود دارد حل و فصل شود.

مسابقات سوارکاری آغاز شده و آیا شما تمرینات را شروع کرده اید؟

بله من طبق روال تمرینات سوارکاری را پیگیری میکنم و تمریناتم خیلی منظم است، مسابقات سوارکاری آغازه شده، چون سوارکاری ورزش انفرادی است هیچ مشکلی برای شروع مسابقاتش وجود ندارد و به همین دلیل مسابقات آغاز شده است. در پیست سوارکاری هم سعی میکنیم فاصله اجتماعی را رعایت کنیم.

* اعتراض ملی پوشان تکواندو  و حتی بوکسورها به  شرایط مالی و عدم حمایت مسولان ورزش در خیلی سرو صدا به پا کرده ، نظر شما در رابطه با صحبت ملی پوشان چیست؟

در شرایط فعلی که کشور ما و دنیا درگیر کرونا شده، دولت مدعی است که به دهک های پایین و افراد ضعیف جامعه کمک میکند، حتی دولت در تلاش است تا به مشاغل آسیب دیده هم کمک کند اما تنها افرادی که این روزها حمایت نمی شوند قهرمانان ورزش کشورمان هستند.

اینکه می‌گویند در ورزش پول نیست اصلاً برای من قابل قبول نیست؛ اتفاقاً برعکس است؛ پول در ورزش هست و خیلی هم پول هست، اما آقایان راه و روش مدیریت آن را نمی‌دانند

متاسفانه با تعطیلی اردوها همه ورزشکاران از لحاظ مالی به حال خودشان رها شده اند! ملی پوشان ما چون حمایت نمیشوند ناچار هستند به سمت شغل های شرافتمندانه مسافرکشی و کارهای دیگر بروند. کار کردن هیچ ایرادی برای مرد ندارد اما در شرایطی که یک ورزشکار به صورت حرفه ای ورزش میکند نباید دغدغه مالی داشته باشد، چطور ممکن است ورزشکاری که ۷تا ۸ ساعت کار میکند؛ بتواند ورزش حرفه ای کند؟ آیا توانی برای ورزش کردن برایش می ماند؟ 

متاسفانه ورزشکاران ما به پشتوانه سال ها فعالیت ورزشی شغل دیگری ندارند که بتوانند امرار معاش کنند؛ حتی قرارداد مالی لیگ تکواندو و بقیه رشته های  رزمی به اندازه ای پایین است که خرج رفت و آمد آنها هم  نمی شود، رشته هایی هستند که اگر یک ورزشکار برای یک سال قرارداد ثبت کند چندین سال زندگی او و خانواده اش تامین می شود اما این شرایط برای قهرمان رزمی وجود ندارد.

چرا وقتی اردوها تعطیل است حقوق ملی‌پوشان قطع می‌شود؟

شرایط مالی فدراسیون‌ها به شکلی نیست که حقوق ماهانه در هر صورت به ملی‌پوشان پرداخت کند، به همین دلیل فقط زمان اردوها حقوق می‌گیرند، البته این شرایط هم برای همه قهرمانان ما وجود ندارد و فقط برای ۱۰ تا ۱۵ ملی‌پوشی است که به اردوها می‌آیند؛ در واقع بقیه قهرمانان ما این امتیاز را هم ندارند.

آقای ساعی چطور ممکن است قرارداد یک مربی خارجی چندین هزار دلار و یورو باشد، اما ملی‌پوشان کشورمان با این همه افتخارآفرینی حتی یک حقوق ماهانه نداشته باشند؟

اینکه می‌گویند در ورزش پول نیست اصلاً برای من قابل قبول نیست؛ اتفاقاً برعکس است؛ پول در ورزش هست و خیلی هم پول هست، اما آقایان راه و روش مدیریت آن را نمی‌دانند.

شنیده‌اید مبلغ قرارداد ویلموتس سه برابر قرارداد کارلوس کی‌روش است. یعنی قرارداد ویلموتس ۳/۱ میلیون یورو بوده و کلی هم آپشن داشته؛ آیا بهتر نیست از این آپشن‌ها برای قهرمانان ایران هم در نظر گرفته شود؟

واقعاً در مورد این فاجعه نمی‌دانم چه بگویم؛ این قرارداد اندازه مبلغی است که کمیته ملی المپیک برای کل فدراسیون‌ها خرج می‌کند، اما متأسفانه این پول صرف یک مربی خارجی شد که فقط چندماه آن هم با کلی حاشیه کنار تیم ملی بود. چرا پول بیت‌المال را به جای تزریق به ورزش و قهرمانان کشورمان به جیب این خارجی‌ها می‌ریزیم؟ این اتفاقات نشان می‌دهد که پول در ورزش داریم، اما صرف ناکجاآباد می‌شود! سؤال من این است؛ ورزش ایران چند قهرمان بزرگ مدال‌آور المپیک، جهان و... دارد؟ کشتی، تکواندو، کاراته و... تعداد خیلی کمی قهرمان در این رشته‌ها داریم که باید حمایت شوند، اما همه به حال خود رها شده‌اند. آن‌ها باید حمایت شوند، چون امید اول المپیک و جهان هستند؛ نباید دغدغه‌های مالی برای امرار معاش داشته باشند، تا روی تمرینات تمرکز کنند نه اینکه به فکر مسافرکشی، پفک‌فروشی و... باشند!

ولی خیلی‌ها معتقدند کی‌روش برای فوتبال ایران خیلی کار کرد؟

من نمی‌دانم که این مربیان خارجی چه گلی بر سر ورزش ایران زده‌اند که قراردادهای میلیاردی با کلی آپشن در قرارداد آن‌ها دیده می‌شود، ما مربیان خوب و بزرگ ایرانی داریم که خیلی بهتر از مربیان خارجی هستند، اما وقتی اسم مربیان داخلی می‌آید قراردادها هم خیلی کم می‌شود. مربیان خارجی مثل کی‌روش و ویلموتس برای اخاذی، دلالی و توهین به اینجا سفر می‌کنند. کی‌روش واقعاً یک دلال بزرگ بود که مثل یک رئیس‌جمهور در ایران ۸ سال سرمربی بود و فقط دلار گرفت و رفت؛ هیچ کاری برای فوتبال ایران نکرد او فقط به ما توهین کرد و در ورزش ایران دلالی! باور کنید اگر یک مربی خوب ایران دو ماه رفتاری مثل رفتار کی‌روش داشت بلافاصله برکنارش می‌کردند، اما کسی با او کاری نداشت. او هشت سال پول گرفت و حتی ایران را قهرمان آسیا نکرد، با آن دستمزدهای فضایی ما انتظار نداشتیم جزو ۱۰ تیم اول دنیا باشیم، اما قهرمانی آسیا دیگر حق‌مان بود. اینکه بگویم با کی‌روش در رنکینگ دنیا و آسیا جایگاه خوبی گرفتیم برای عوام‌فریبی بود. جایگاه خوب، سکوی قهرمانی آسیا بود که آن هم نشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.