«جوسپ بورل» در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا و چین که به صورت مجازی برگزار شد، درباره سایر مسائل مهم سیاست خارجی از جمله اقدامات کره شمالی گفت‌وگو کرد. 

وی با انتشار پیامی در توئیتر افزود؛ اگر اتحادیه اروپا درباره چالش‌های کنونی در سطح بین‌الملل جدی است باید با چین کار کند.  

نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و چین امروز در حالی برگزار شد که تنش ها میان دو طرف بر سر افزایش تعرفه تجاری اتحادیه اروپا علیه شرکت‌های چینی، تصویب لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط چین و بحران کرونا بالا گرفته است.

«اورسولا فون درلاین» رییس کمیسیون اتحادیه اروپا و «شارل میشل» رئیس شورای اروپا با «لی که چیانگ»، نخست‌وزیر و «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین در این نشست با هدف کاهش تنش‌ها گفت‌وگو کردند.

سفیر چین در اتحادیه اروپا هفته پیش در اظهار نظری، مذاکرات امروز را شانسی برای تقویت روابط دوجانبه توصیف کرد، به این شرط که دو طرف از فرصت‌ به وجود آمده برای بر طرف کردن چالش‌ها و اختلاف نظرها استفاده کنند.

چین همچنین یکی از دو کشوری بود که هفته گذشته به قطعنامه ضد ایرانی تروئیکای اروپا در شورای حکام رای منفی داد. 

در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

ایران ضمن رد این قطعنامه تصریح کرده است که اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد کرد.

 چین هم ضمن ابراز تاسف از تصویب این قطعنامه خاطر نشان کرد که این اقدام دورنمای توافق‌ هسته‌ای را به مخاطره می‌اندازد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.