آلمان، ایتالیا و ایالات متحده دوشنبه، در بحبوحه تهدید مصر برای مداخله نظامی در لیبی خواستار آتش بس و تنش زدایی در این کشور واقع در شمال آفریقا شدند. 

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «لوئیجی دی مایو»  وزیر امور خارجه ایتالیا  و «هایکو مایس» همتای آلمانی وی  پس از مذاکرات در «رم» پایتخت ایتالیا گفتند که با توجه به تهدید مصر، آتش بس در لیبی ضروری است.

وزیر خارجه ایتالیا همچنین خواستار مشخص شدن سریع نماینده جدید سازمان ملل متحد در امور لیبی و اجرای قوی تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در لیبی است. دی مایو گفت: «اگر مانع ورود تسلیحات شویم یا آنها را به شدت کاهش دهیم، می‌توانیم از تجاوز دیگران به لیبی بکاهیم.»

شورای امنیت ملی آمریکا نیز روز دوشنبه در توییتی از سرگیری مذاکرات سیاسی در لیبی  که مدت‌هاست به تعویق افتاده را خواستار شد.

«عبدالفتاح السیسی»  رئیس جمهور مصر هشدار داده که هرگونه حمله به «سرت» یا پایگاه هوایی «جفره» از سوی نیروهای تحت حمایت ترکیه عبور از «خط قرمز»خواهد بود.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر از یک سال قبل با حمایت مصر، امارات و عربستان (همچنین روسیه و چند کشور غربی) با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرده است اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج مواجه شده و اخیرا نیز شکست‌های سختی متحمل شد. نیروهای دولت السراج از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

هیأت وزیران بحرین نیز روز دوشنبه در جلسه‌ای که از طریق ویدئوکنفرانس به ریاست «خلیفه بن سلمان آل خلیفه» نخست‌وزیر این کشور برگزار شد، بر حمایت از مواضع مصر علیه لیبی تأکید کرد.

هیأت وزیران بحرین در این جلسه تأکید کرد که امنیت مصر بخشی جدایی‌ناپذیر از امنیت ملی عربی و امنیت همه اعراب و نیز ثبات مصر ثبات جهان عرب است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.