سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه اظهار کرد: از آنجایی که آمریکا از برجام خارج شده هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها ندارد. چین از آمریکا می‌خواهد به برجام و قطعنامه UNSC بازگردد.

سفیر ایران در پکن در توییتی از این موضع چین استقبال کرد و گفت: موضع چین در قبال قطعنامه آژانس قاطع و به یادماندنی بود آن‌را فراموش نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا، آمریکا روز گذشته پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل داده است که موجب تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به طور نامحدود خواهد شد و مذاکرات بر سر این پیش‌نویس به زودی آغاز خواهد شد.

این رونوشت در حالی به شورای امنیت ارایه شده است که چین و روسیه که از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند، پیش از این گفته‌اند که از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نخواهند کرد چرا که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به خاطر خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای مقصر می‌دانند. دیپلمات‌ها انتظار درگیری و مناقشاتی را در چند ماه آینده در شورای امنیت دارند و آن هم به این دلیل است که آمریکا تهدید می‌کند اگر این قطعنامه تصویب نشود، سازوکار بازگردانی تحریم‌ها در توافق هسته‌ای را به کار خواهد گرفت و در این صورت، تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران دوباره اعمال خواهد شد.

به گفته دیپلمات‌ها، شورای امنیت مذاکرات بر سر این پیش‌نویس را روز چهارشنبه آغاز خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.