سایت شبکه خبری المیادین، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه امروز (سه‌شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: اظهارات جیمز جفری (نماینده ویژه دولت آمریکا در امور سوریه) و مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) درباره قانون سزار را دنبال کردم آنها گروه "سرود دروغ‌گویان" هستند.

معلم درباره قانون سزار گفت: در واقع این قانون طرحی برای هدف قرار دادن معیشت شهروندان سوری و گشودن دری برای بازگشت تروریسم همانند سال ۲۰۱۱ است. قانون سزار را کم اهمیت نمی‌دانم اما ما ده‌ها سال است به تعامل با تحریم‌ها عادت کرده‌ایم.

او افزود: باید برای تبدیل قانون سزار به فرصتی برای تحقق خودکفایی و گسترش همکاری‌ها با همپیمانان تلاش کنیم.

معلم با تاکید بر ادامه مبارزه سوریه با تروریسم گفت: گروه سرود دروغ‌گویان به صورت مستمر از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و دلیل آن هم انتقال داعشی‌ها به عراق است. اگر آنها این توهم را دارند که چنین اقدامات یکجانبه‌ای سوریه را تسلیم خواهد کرد، اجازه دهید اینگونه رویاپردازی کنند.

او در ادامه با تاکید بر اینکه این چالش‌ها آسان نبوده اما غیرممکن نیز نیستند، گفت: اقداماتی را برای مقابله با تحریم‌ها آغاز کردیم و گفتگو با دوستان را برای مقابله با این قانون شروع کردیم. در واقع آنچه قانون سزار خوانده می‌شود به ویژه پس از پیروزی‌های سوریه، قانون ناامیدان است. به حمایت خود از مقاومت در برابر تروریسم و تامین معیشت مردم‌مان با همکاری همپیمانان خود ادامه خواهیم داد. مقاومت از مردم سوریه نشأت گرفته و آمریکایی‌ها قدرت استعمارگر غیر قانونی هستند و فشار بر برادران کرد ماست.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه هیچ‌یک از کسانی که علیه سوریه توطئه کرده‌اند، نمی‌خواهند منابع تروریسم خشک شوند، گفت: با هرگونه دخالت خارجی در عملکرد کمیته قانون اساسی مخالف هستیم. او درباره بحران لیبی نیز تصریح کرد: ما از آتش‌بس در لیبی حمایت می‌کنیم و همانگونه که حامی ارتش ملی لیبی به رهبری حفتر هستیم ازسرگیری گفتگو را خواستاریم.

معلم با تاکید بر حمایت دمشق از مردم فلسطین در ممانعت از طرح الحاق گفت: طمع‌ورزی‌های اسرائیل در فلسطین و منطقه مرزی ندارند.

او با اشاره به اینکه آمریکا از منافع اسرائیل حمایت می‌کند، خطاب به کردهای سوریه گفت: به درس‌های گذشته و عدول واشنگتن از حمایت از همپیمانانش توجه کنید. 

وی افزود: اشتباه‌هایی در گذشته بوده اما چالش امروز، چگونگی جبران این اشتباه‌ها و تحقق خودکفایی است.

معلم گفت: در دو روز گذشته تهدیدهای جفری علیه اماراتی‌ها را شنیدیم،‌اگر آنها تصمیم‌گیران کشورشان هستند درب‌های دمشق به روی آنها گشوده‌ است. ترکیه به شمال عراق یورش برد و مزدورانی را برای نفت به لیبی منتقل کرد و در حال حاضر مناطقی در سوریه را اشغال کرده است.

درباره افشاگری‌های اخیر جان بولتون نیز معلم گفت: روایتی که بولتون در کتاب خود درباره سوریه آورده، درست است، ما به آن توجه نداریم زیرا رفتار واشنگتن با ما تغییر نکرده است. آمریکا باید پیش از طرح گفتگو، رفتار خود را با ما تغییر دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه گفت: قانون سزار مانع از آن می‌شود که سوریه برای مقابله با کرونا دارو خریداری کند و این گفته واشنگتن که قانون سزار تاثیری بر اقتصاد ما نمی‌گذارد، دروغ است.

وی گفت: از هر اقدامی از سوی امارات برای تقویت روابط با سوریه صرف نظر از هشدارهای جفری استقبال می‌کنیم. موضعگیری اردن درباره عدم تاثیر قانون سزار بر معاملات تجاری با امان خوب و شجاعانه است.

معلم در ادامه گفت: ما آماده همکاری با لبنان برای مقابله با قانون سزار هستیم زیرا این امر تنها با خواست سوریه انجام نمی‌شود بلکه باید به صورت مشترک انجام شود. تاکنون چنین رایزنی با لبنان وجود نداشته و هر زمان که آنها بخواهند سوریه آماده خواهد بود. همچنین هیچگونه اقدامی برای تعیین مرزها با لبنان انجام نمی‌شود و هرگز استقرار نیروهای بین‌المللی در مرزها را قبول نخواهیم کرد زیرا این کار با دشمنان انجام می‌شود.

درخصوص همکاری با روسیه نیز معلم گفت: ما ائتلاف جدی با روسیه داریم و حمایت روسیه از سوریه ادامه دارد، تقریبا هر روز رایزنی با مسکو انجام می‌شود.

درباره ایران نیز وزیر خارجه روسیه گفت: اقدام تهران در ارسال نفت‌کش‌هایی به ونزوئلا گام بسیار بزرگی بود که باید به آن پرداخته شود. هیات ایرانی هم که چند روز قبل به دمشق آمد تاکید کرد که ایران هرگز سوریه را تنها نخواهد گذاشت. اطمینان داریم دوستان و همپیمانان ما هرگز سوریه را تنها نخواهند گذاشت. سوریه همپیمانان و دوستانی دارد و هر طرفی که با قانون سزار مخالفت کند، دوست ماست.

درخصوص آینده اسد هم معلم گفت: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تا زمانی که مردم سوریه بخواهند باقی خواهد ماند و هدف از قانون سزار تاثیرگذاری بر انتخابات آتی است. هیچگونه اپوزیسیون ملی واقعی در خارج سوریه وجود ندارد که قابل اعتماد باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.