اولین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی و مشاوره درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران از بعد از ظهر امروز چهارشنبه به وقت نیویورک آغاز شده است.

آمریکا در حالی این قطعنامه را علیه ایران به شورای امنیت پیشنهاد کرده است که چین و روسیه به‌عنوان دو عضو دائم شورای امنیت مخالفت خود را با این قطعنامه ابراز داشته‌اند و با توجه به اینکه اعضای دائم شورای امنیت (شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) دارای حق وتو هستند، مخالفت آنها با هر قطعنامه‌ای به معنای ناکام ماندن آن خواهد بود.

ساعتی پیش «برایان هوک» مسئول گروه ویژه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رویترز دو کشور چین و روسیه را به حمایت از قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد فرا خواند.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد: «تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران یک اقدام درست و ضروری است و همه اعضای شورای امنیت، خواه علناً بیان کنند یا نکنند، این را می‌دانند.»

اواسط خردادماه سال جاری «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است را میان اعضای شورای امنیت از جمله روسیه توزیع کرده است.

نماینده آمریکا گفت که او می‌خواهد ابتدا با سفرای کشورها صحبت کرده تا اطمینان حاصل کند که همه می‌دانند که شورای امنیت سازمان ملل اجازه نخواهد داد این ممنوعیت‌ها در ماه اکتبر به پایان برسند.

برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد باید دست‌کم ۹ کشور عضو شورای امنیت با آن موافقت کنند و در عین حال قطعنامه از سوی هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) وتو نشود.

روز سه‌شنبه چند دیپلمات غربی در مصاحبه با نشریه آمریکایی فارن پالیسی اعلام کردند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا -که از امروز چهارشنبه بررسی و بحث درباره آن در شورای امنیت آغاز می‌شود- برخلاف تبلیغات دولت ترامپ از حمایت کافی در شورای امنیت برخوردار نیست و احتمالاً این قطعنامه حتی بدون در نظر گرفتن وتوی آن از سوی روسیه و چین، به تصویب نخواهد رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.