روحانی: طرح بزرگ انتقال نفت، به بیان رهبر انقلاب استراتژیک‌ترین طرح دولت است/ تحریم کنندگان نمی‌توانند مانع حرکت ملت ایران شوند

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور در آیین افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب، واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک و احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران، گفت: طرح (واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک) ۳۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی  برای ما ایجاد می کند و حداقل ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در روز افزایش تولید خواهیم داشت و در صنایع پتروشیمی و صنایع غذایی کاربرد دارد.

وی در افتتاح طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک اظهار داشت: بسیار خوشحالیم برای آغاز به کار و شروع عملیات اجرایی این طرح مهم و از همین‌جا امیدواریم در اسفند ماه شاهد افتتاح این طرح باشیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس بخوانید؛

*{ در این طرح‌ها}: باور کنید از دولت یازدهم که به فکر طرح لوله گذاری گوره به جاسک بودیم همیشه این دغدغه را داشتم که دولت یازدهم و دوازدهم به پایان برسد و نتوانیم آن را به پایان برسانیم. ما قرار بود یک کارخانه لوله‌ سازی خارجی برای نفت و گاز ترش ایجاد کنیم به خاطر تحریم سال ۹۷ این کار متوقف شد اما امروز طرح ورق و خود لوله توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شده است.

* دلیل آن این بود که بیژن زنگنه اشاره کرد که  قرار بود کارخانه لوله‌سازی برای نفت ترش و گاز ترش به وسیله یک شرکت خارجی در ایران تاسیسات آن ایجاد شود و تولید کنیم که به خاطر تحریم سال ۹۷ این طرح متوقف شد.

*وقتی متوقف شد ما دچار تردید شدیم که این کار را می‌توانیم با صنعت داخلی خود انجام دهیم یا نه اما ورق و لوله این طرح توسط شرکت‌های ایرانی تولید شد و اکنون دشمن به خوبی شاهد است که نمی‌تواند مانع حرکت ملت ایران در جهش تولید و فناوری شود. فولاد مبارکه، شرکت اکسین و بخش لوله‌سازی با هم توانستند لوله‌های مورد نیاز را تولید کنند. ما برای این طرح به ۱۰۰۰ کیلومتر لوله نیاز داریم که اکنون ۴۴۰ کیلومتر تولید شده است و ما در مرحله‌ لوله‌گذاری هستیم.

* همه آن شرکت‌های خارجی که در این زمینه می‌خواستند ما را یاری کنند و متوقف کردند و تحریم کنندگان یعنی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها امروز به خوبی شاهدند که نمی‌توانند مانع حرکت ملت ایران در جهش تولید، تولید و فناوری باشند.

* پمپ‌های مورد نیاز هم توسط صنعت داخلی درست شده است. تحریم با همه نکبتی که برای کشور دارد نقاط فرصت هم برای کشور دارد. ما را وادار کرد این طرح عظیم را با فن‌اوران خودمان ایجاد کنیم.

*طرح بزرگ انتقال نفت،به بیان رهبری استراتژیک ترین  طرح دولت ماست.

*در صورت مشکل برای تنگه هرمز دیگر برای صادرات نفت ما مشکلی به وجود نخواهد آمد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.