نصرت انگیز روانشناس و درمانگر اعتیاد درباره آثار مخرب مصرف ماده مخدر شیشه اظهار کرد: دانشمندان شیشه را در سال ۱۸۸۷ هنگامی که در حال جدا کردن افدرین از بوته افدرا بودند، اختراع و چند سال بعد در سال ۱۹۱۹ میلادی مت آمفتامین را با استفاده از ترکیب افدرین، فسفر قرمز و یُد تولید کردند.

وی افزود: شیشه بر خلاف هروئین، کوکائین و ماری جوانا طبیعی نیست و برای ساخت آن از مواد شیمیاییِ کالا‌های قانونی مانند دارو‌های سرما خوردگی و کود استفاده می‌شود.

این روانشناس و درمانگر اعتیاد گفت: برخی از مصرف کنندگان شیشه پس از زیاده روی در مصرف این ماده مخدر ظرف مدت چند روز مصرف متوالی، به کل هیچ چیز نمی‌خورند و حتی یک ساعت نیز نمی‌خوابند.

انگیز تصریح کرد: پس از گذشت مدتی از اعتیاد شخص به ماده مخدر شیشه و مصرف زیاد آن، با افسردگی، خستگی و زود رنجی مواجه می‌شود.

وی افزود: مصرف زیاد شیشه، فرد را با مشکلات متعدد روانی مواجه می‌کند و احساس لذت روز‌های اول استعمال نیز از بین می‌رود، به همین دلیل فرد مصرف کننده به مصرف بیشتر روی می‌آورد.

انگیز تصریح کرد: رده سنی ۱۵ تا ۴۰ سال بیشترین آمار گرایش به سمت این ماده مخدر را به خود اختصاص داده است و بیشتر در مهمانی‌ها و جشن‌های شبانه مورد مصرف قرار می‌گیرد.

این روانشناس و درمانگر اعتیاد گفت: از جمله نشانه‌های یک فرد مصرف کننده ماده مخدر شیشه می‌توان به صحبت کردن با استرس، عصبانیت، تحریک پذیری، افزایش فعالیت فیزیکی و پریشان حالی همیشگی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه نام دیگر شیشه مت آمفتامین است، گفت: با توجه به نوع مصرف این ماده مخدر، حالات ذهنی فرد دچار تغییراتی می‌شود.

انگیز تصریح کرد: در صورت کشیدن و یا تزریق شیشه، نوعی فشار در بدن و مغز به وجود می‌آید و شخص مصرف کننده تا چند دقیقه در همین حالت باقی می‌ماند.

این روانشناس و درمانگر اعتیاد گفت: در صورت استشمام شیشه و یا تزریق آن توسط سوزن، شوک شدیدی به معتاد وارد خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.