داروی کلشیسین (colchicine) یک نوع داروی ضدالتهاب به شکل قرص است. مدت‌های مدیدی است که این دارو برای نوعی بیماری آرتروز موسوم به نقرس تجویز می‌شود. منبع اصلی این دارو در ابتدا گیاه سورنجان (گیاهی شبیه زعفران) بوده است.

پزشکان همچنین گاهی اوقات از داروی کلشیسین برای درمان پریکاردیت، که ناشی از ملتهب شدن کیسه اطراف قلب است، استفاده می‌کنند.

حال تیمی از محققان یونانی دریافتند داروی کلشیسین به مهار بیماری شدید کووید ۱۹ کمک می‌کند.

این مطالعه شامل ۱۰۵ بیمار یونانی بستری شده در بیمارستان به خاطر بیماری کووید ۱۹ در ماه آوریل بود. در کنار دریافت آنتی بیوتیک ها و داروهای ضدویروسی استاندارد، نیمی از شرکت کنندگان روزانه دوزهای مشخصی از داروی کلشیسین را به مدت ۳ هفته دریافت کردند و نیمی دیگر این دارو را دریافت نکردند.

دکتر «اسپایریدون دفترئوس»، سرپرست تیم تحقیق بیمارستان آتیکون یونان، در این باره می‌گوید: «نتایج مطالعه ما حاکی از فایده بالینی قابل توجه داروی کلشیسین بر روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بود.»

دکتر «امیر ربانی»، کاردیولوژیست دانشگاه کالیفرنیا، تاکید دارد که این مطالعه خیلی کوچک است و نمی‌توان براساس ان، نظر قطعی در مورد تأثیر درمانی این دارو دارد.

اما وی و همکارانش اذعان دارند که تأثیرات این دارو بر برخی نشانگرهای عملکرد قلب حاکی از آن است که کلشیسین دارای تأثیرات ضدالتهابی و ضدلختگی خون است که می‌تواند آسیب قلبی عروقی ناشی از کووید ۱۹ را کاهش دهد.

محققان برانجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.