غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در برنامه تیتر یک شبکه خبر اظهار کرد: خوشحالیم که امروز برنامه‌های ما مهر تایید مقام معظم رهبری را به دنبال داشت و ایشان از ما خواستند که کار خودرا ادامه دهیم و سیاستی جدید برای آنکه قوه قضائیه در گام دوم انقلاب و در این برهه قدم بردارد تعیین شد.

وی ادامه داد: آنچه مقام معظم رهبری درباره استقامت و شجاعت فرمودند را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا درباره عملکرد یکساله قوه قضائیه طی یکساله اخیر در حوزه رضایت مندی مردم گفت: مردم ما بصیر و قدرشناس هستند آن‌ها بهترین داوران در بخش‌های عملکردی حاکمیت هستند آنچه از مردم در سفر‌های استانی، ملاقات‌های مردمی و نظرسنجی‌های علمی مشاهده کردیم این را اثبات می‌کند که مردم در دوره جدید قوه قضائیه از تحول استقبال کردند.

اسماعیلی بیان کرد: در افکارسنجی‌های انجام گرفته مقایسه عملکرد سال ۹۸ با سنوات قبل اقبال گسترده مردم را مشاهده کردیم.

وی اظهار کرد: برای آنکه ثابت کنیم به دور از جناحات و زر و زور و قدرت فقط وظیفه خدمت به مردم را داریم کمر همت بسته ایم و یکی از اقدامات ما سامانه افکار سنجی بود این سامانه در واحد‌های قضایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و مراجعین به مراجع قضایی بدون آنکه هویت خودرا برملا کنند با عدد و رقم نمره می‌دهند.

اسماعیلی افزود: در گذشته از مراجعین به دادگستری‌ها ۵۰ درصد ناراضی بیرون می‌آمدند، اما برای ما خوشایند است که اکنون بیش از ۸۰ درصد آن‌هایی که از این سامانه استفاده کردند و راضی از خدمات هستند و این نظرسنجی بصورت مستقیم در کارتابل قضات قرار می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه برنامه تحولی قوه قضائیه بر مردمی بودن است،گفت: خداروشکر اکنون قوه قضائیه در این راه قدم‌های خوبی برداشته است، اما هنوز راه زیادی در پیش داریم.

وی درباره پرونده اکبر طبری گفت: این از اولین پرونده‌هایی بود که در دوره جدید مسئولیت قوه قضائیه دنبال شد و کار تحقیقاتی آن یک سال زمان برد و با کاری همه جانبه ابعاد آن بررسی شد و نهایتا بخش اصلی این پرونده که ناظر بر ۲۱ متهم است به دادگاه ارسال شده است.

اسماعیلی افزود: فردا نوبت دیگر جلسه دادگاه طبری برگزار می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: امروز این پرونده دیگر نقطه تاریک ندارد و هم اکنون در فرایند دادرسی بار دیگر از ناحیه قاضی بی طرف مدافعات متهمان و وکلای آن‌ها شنیده می‌شود در این پرونده بیش از ۵۰ وکیل دادگستری حضور دارند.

وی گفت: این قبیل پرونده‌ها در دستگاه قضا استثنا هستند و قاعده نیستند بلکه فساد موردی هستند که رسیدگی آن بدون ملاحظه انجام می‌شود مردم نباید این پرونده را به سایر بخش‌های دستگاه قضا تعمیم دهند و  مردم می‌بینند که قوه قضائیه با صلابت کار خودرا انجام می‌دهد و مردم منتظر حکم دادگاه باشند.

اسماعیلی با اشاره به متهم فراری پرونده طبری غلامرضا منصوری گفت: نه در مورد متهمین این پرونده بلکه درباره متهمان سایر پرونده‌ها اقدامات قانونی را انجام دادیم، اما از کشور‌های دیگر گلایه داریم کشور‌هایی که ادعای مبارزه با فساد دارند، اما پناهگاه تروریست‌ها و تبهکاران شده اند و متاسفانه با ما همکاری لازم جهت استرداد متهمان را ندارند، اما ما کوتاهی نکردیم و تاکنون مواردی را به کشور بازگردانده ایم.

وی افزود: در پرونده آقای طبری برای متهم منصوری به ما گفته شد که او در رومانی خودکشی کرده است و اسناد و مدارکی برای ما ارسال کردند البته محدود و جزیی است و ما هنوز روایت رسمی از دولت رومانی که به وزارت خارجه اعلام شده باشد نداریم و از دوستان خود در وزارت خارجه خواستیم مجدانه پیگیری کنند، زیرا ما ابهاماتی در این پرونده داریم، زیرا شهروند ما که تحت نظارت پلیس بوده فوت کرده و اینکه چه حادثه‌ای باعث جان باختن او شده برای ما مبهم است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: ما زوایای پنهانی در این پرونده نداریم تحقیقات بسیار دقیق بوده حضور متهمان و وکلای آن‌ها موثر است و نبود منصوری هیچ خللی در پرونده ایجاد نمی‌کند.

 اسماعیلی گفت: شایعات پیرامون او در فضای مجازی بر اساس روایت پلیس ایران و مذاکرات وزارت امور خارجه با سفیر رومانی است اگرچه ما این مستندات را کافی نمی‌دانیم، اما گویای این است که شایعات فضای مجازی با روایات پلیس مغایرت دارد، زیرا آن‌ها خودکشی را علت مرگ دانسته اند، اما ما خودمان قضاوتی نداریم قضاوت ما زمانی است که مستندات کافی داشته باشیم.

اسماعیلی درباره نقش مردم در سوت زنی و مبارزه با فساد اظهار کرد: برای آنکه ادعای خودرا اثبات کنیم اقدامات متعددی انجام داده ایم و از جمله آن دستور العمل همکاری نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه بود جایی که قانون به مردم نقش داده است مورد تاکید قرار گرفته و به تمام واحد‌های قضائی ابلاغ شده است و براین اساس باید از ظرفیت مردم استفاده کرد و گفتیم مردم، خبرنگاران، حتما به دادستان‌ها موارد فساد را گزارش کنند همچنین سامانه شفافیت در مجتمع ویژه مفاسد اقتصادی ایجاد شد همچنین در سازمان بازرسی راهکار‌هایی در نظر گرفته شد تا آن‌ها گزارشات خودرا به این سازمان برسانند و برای ارتباط هرچه بیشتر به مردم دفتر ارتباطات مردمی قوه قضائیه فعال شده است.

وی ادامه داد: برای آنچه به مردم اهمیت بیشتری دهیم بخش ارتباطات مردمی را از طریق تلفن ۱۲۹ و فضای دیجیتال گسترش داده ایم و این‌ها برای آن است که به مردم ثابت کنیم گوش شنوا هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.