به گزارش الجزیره، برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران برای اینترپل در خصوص درخواست ایران برای بازداشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تعیین تکلیف کرده است.

هوک در یک کنفرانس خبری در ریاض در کنار وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خارجی گفت: ارزیابی ما این است که اینترپل برای پرونده‌هایی که ماهیت سیاسی دارند اعلان قرمز صادر نمی‌کند.

 

وی در ادامه گفت: این ماهیت سیاسی دارد. این مسئله ارتباطی با امنیت، صلح بین‌المللی یا ارتقاء ثبات ندارد. این یک حرکت تبلیغاتی است که کسی آن را جدی نمی‌گیرد.

به گزارش عرب نیوز هوک در ادامه به تکرار مکررات و ادعاهای خود پرداخت. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در کنفرانسی خبری مشترک با عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان روز دوشنبه از جامعه بین‌المللی خواستند تا تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کنند چراکه در غیر این صورت ایران می‌تواند گروه‌های نیابتی خود را بیش از پیش مسلح و منطقه را بیشتر بی‌ثبات کند.

به گزارش ایرنا، هوک همچنین مدعی مخالفت ایران با ورود بازرسان آژانس به دو مرکز ادعایی رژیم صهیونیستی شده و در ادامه ادعاهای خود گفته که ایران بازی موش و گربه را با بازرسان آژانس در پیش گرفته است.

از نکات جالب ادعاهای هوک در این کنفرانس خبری این گفته وی بود که "عربستان برای راه حل سیاسی در یمن تلاش می کند"؛ حال آنکه عربستان تاکنون بارها آتش بس برای رساندن کمک های بین المللی به ملت جنگ زده یمن را نقض کرده و بمباران های مناطق مسکونی این کشور  را متوقف نمی کند و این کشور را در  آستانه یک فاجعه انسانی قرار داده است.

نماینده آمریکا در امور ایران بدون اشاره به حملات عربستان به یمن همچنین مدعی شده که در مقابل تلاش های سازنده عربستان، ایران برای ناامنی در یمن تلاش می کند. هوک مدعی شده "از ارسال محموله سلاح ایران به یمن در نوامبر و فوریه گذشته جلوگیری شده است".

بسیاری از سلاح های پیشرفته مورد استفاده عربستان علیه مردم بی دفاع یمن از سوی امریکا، کانادا، انگلیس و کشورهای غربی تامین می شود و به دنبال ادامه بمباران های مردم بی دفاع یمن بارها مجامع مختلف خواستار پایان دادن به حمایت های تسلیحاتی از عربستان شده اند ولی این کشورهای بی توجه به این درخواست ها همچنان سلاح در اختیار ریاض قرار می دهند.

این مقام امریکایی در ادامه این کنفرانس خبری مدعی شد که ایران از توافق هسته ای برای پوشش آنچه سیاست های توسعه طلبانه خواند، استفاده کرده است.از دیگر ادعاهای مقام به شدت افراطی وزارت خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری این بود که گفت "تحریم ها باعث شده ایران و حزب الله در وضعیت بسیار دشوار قرار بگیرند".

وی آمریکا عربستان را همپیمان و شریک استراتژیک و امنیتی آمریکا خواند و افزود: ما با عربستان شراکت داریم و ۱۸ هزار سرباز در منطقه مستقر کرده ایم.

عادل الجبیر نیز در این نشست خبری، با تکرار ادعاهای بی پشتوانه خود، ایران را بزرگ ترین حامی تروریسم در جهان خواند و در حالی که سعودی ها در سال های اخیر اصلی ترین تامین کننده مالی و تسلیحاتی گروه های تکفیری و تروریستی مانند داعش، القاعده و النصره بوده اند،‌ مدعی شد: ایران برای نابودی لبنان،  سوریه،  عراق و یمن تلاش می کند.

وی در زمانی چنین سخنانی را بر زبان می راند که جامعه جهانی می داند ورود به موقع ایران به قائله داعش هم در عراق و هم در سوریه، منطقه و جهان را مصونیت بخشید.الجبیر که کشورش بیشترین تقلا را برای شکست برجام بعمل آورده است، توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی (برنامه جامع اقدام مشترک - برجام) را ضعیف خواند و ایران را متهم به نقض آن کرد.

وزیر مشاور  در امور خارجی عربستان همچنین با تکرار حرف های بی اساس هوک، بر ضرورت تمدید تحریم های ایران تاکید کرد.وی افزود: برای جلوگیری از تهدیدات ایران، با جامعه بین المللی همکاری می کنیم.

اظهارات به شدت ضد ایرانی این دو مقام آمریکایی و سعودی در ارتباط با پایان تحریم های تسلیحاتی ایران در ماه های آینده، بیشتر از آن جهت مضحک به نظر می آید که آمریکایی ها در آغاز دوران ریاست ترامپ بر کاخ سفید یک قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی امضاء کرده اند. عربستان همچنین بزرگترین خریدار سلاح از اروپایی هاست و هم اکنون تلاش دارد از روس ها نیز تسلیحات خریداری کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.