با شیوع ویروس کرونا و در راستای افزایش تولید محصولات مرتبط با مقابله با این ویروس و همچنین تامین تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور از اسفند ماه سال گذشته بود که ممنوعیت صادرات برخی اقلام و تسریع در واردات آنها به گمرکات اعلام شد.

بر این اساس کلیه گمرکات کشور موظف شدند تا نسبت به اعمال ممنوعیت ها و محدودیت درخصوص رویه صادرات در حوزه های تجهیزات پزشکی مانند ماسک، لباس گان، دستکش، محصولات بهداشتی مانند آب ژاول، ضدعفونی کننده ها، صابون، مایعات شوینده، الکل و  همچنین اقلام نساجی و سلولزی مانند منسوج نبافته، کاغذ تیشو، دستمال کاغذی و بهداشتی و... اقدام کنند.

از سوی دیگر در حوزه واردات نیز گمرک موظف بود نسبت به اتخاذ تدابیر لازم درخصوص ترخیص و حمل فوری اقلام مرتبط با کرونا تمهیدات لازم را در نظر گرفته و اقدام کند، در عین حال که برای برخی اقلام ممنوعیت حقوق ورودی در نظر گرفته شد.

اما طی مدت اخیر عدم صادرات برخی از اقلام لغو شده است و در تازه‌ترین اعلامی که از سوی وزارت صمت به گمرک ایران صورت گرفته ممنوعیت صادرات اقلامی مانند کیت سرولوژی، لباس یکسره، گان و شان، شیلد محافظ صورت و ماسک N۹۵ برداشته شده است و از این رو گمرکات باید نسبت به صادرات این اقلام اقدام کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.