المیادین گزارش داد، وزارت خارجه ترکیه "رویکرد مخرب" فرانسه در لیبی را به شدت محکوم و این کشور را به تلاش برای تقویت حضور روسیه در لیبی متهم کرد.

در همین راستا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود خاطرنشان کرد: فرانسه‌ای که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه آن را اداره می‌کند یا  دقیق‌تر بگوییم در حال حاضر قادر به رهبری آن نیست تنها برای تحقق منافع خود با یک ذهنیت مخرب در لیبی حضور دارد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین تصریح کرد، از یک سو ناتو، روسیه را تهدید تلقی می‌کند، اما از سوی دیگر فرانسه به عنوان یکی از اعضای ناتو برای تقویت حضور روسیه در لیبی تلاش می‌کند.

چاووش‌اوغلو در ادامه گفت: به رغم منافع متفاوت ترکیه و روسیه در لیبی، این دو کشور برای برقراری آتش بس همکاری می‌کنند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین اظهار داشت: آنچه که باید از آن انتقاد کرد و راجع به آن سوال کرد، سیاست فرانسه و ماکرون است. رئیس جمهوری فرانسه باید بداند اینگونه حملات علیه ترکیه نه برای سیاست داخلی و نه برای خود وی هیچ فایده‌ای ندارد. امیدوارم که از آن درس بگیرد.

پیشتر رئیس‌جمهور فرانسه نقش ترکیه در مناقشات اخیر لیبی را جنایتکارانه و خطرساز توصیف کرد و ضمن انتقاد شدید از آن، اقدامات ترکیه را عامل بی‌ثباتی منطقه خواند.

لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع شاهد دودستگی و جنگ و ناآرامی است و دو دولت یکی در غرب( دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج) و دیگری در شرق (به ریاست خلیفه حفتر) بر این کشور سلطه دارند که هر یک تلاش دارد با شکست دیگری، کنترل کل کشور را در دست بگیرد. دولت اول از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دولت شرق لیبی هم از سوی برخی کشورها از جمله روسیه حمایت می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.