نهم تیر ماه سال جاری خانمی با مراجعه به کلانتری محل سکونتش عنوان کرد، ۱۳ گرم طلایش که در اپلیکیشنهای فروش طلای دست‌دوم ثبت کرده بود، توسط زوج بدل‌اندازی سرقت شده و خواستار دستگیری این زوج شد.

شاکی درباره نحوه بدل‌اندازی گفت: حدود ۱۳ گرم طلایم را در یکی از اپلیکیشنهای  فروش کالای دست‌دوم آگهی کردم و زن و مردی که مدعی خرید طلاها بودند با من تماس گرفته و پس از کمی گفت‌وگو قرار ملاقات گذاشتیم.

شاکی ادامه داد: در روز قرار این زن و مرد با ترازویی که به همراه داشتند به محل قرار مراجعه و پس از وزن کردن طلاها بر سر قیمت به توافق نرسیدیم و معامله برهم خورد، پس از مدتی متوجه شدم که دیگر نمی‌توانم طلایم را از طریق اپلیکیشن به فروش برسانم و به ناچار به مغازه طلافروشی مراجعه کردم که صاحب مغازه گفت: طلاهایت بدلی هستند، در کمال ناباوری متوجه شدم آن زن و مرد طلاهای واقعی من را با طلاهای بدلی که شبیه طلایم بود، عوض کرده‌اند.

در شاخه‌ای دیگر از تحقیقات پلیسی مشخص شد که این زن و مرد در صدد فروش همان طلاهای مالباخته در اپلیکیشن هستند که با هماهنگی‌های قضائی مخفیگاه متهمان در تحقیقات پلیسی شناسایی و هر دو متهم در حالیکه قصد فروش طلاهای مالباخته را داشتند، دستگیر شدند.

در بازرسی از کیف‌دستی متهمان ۴۰ قطعه طلا بدلی کشف شد؛ همچنین متهمان به ۲۰ فقره بدل‌اندازی با همکاری یکدیگر اعتراف کرده و درباره شگرد خود گفتند: فروشندگان طلاها را در سایتهای فروش شناسایی می‌کردیم؛ از آنجا که این فروشندگان هنگام درج آگهی عکس طلاهایشان را به نمایش می‌گذارند، با توجه به عکس ثبت شده سفارش طلای بدلی می‌دادیم و سپس به بهانه وزن کردن، طلای واقعی را از فروشنده تحویل و در یک لحظه با طلای بدلی جابه‌جا کرده، به بهانه‌ای معامله را بر هم زده و محل را ترک می‌کردیم.

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای؛ جانشین پلیس پیشگیری تهران بزرگ با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش ریالی طلاهای بدل‌اندازی را دو میلیارد ریال برآورد کرده‌اند، به شهروندان توصیه کرد: از فروش کالاهای ارزشمند و گران‌قیمت به ویژه طلا از طریق سایتهای اینترنتی خودداری کنید زیرا هدف طراحی این سایتها فروش وسایل مستعمل و بلا استفاده منزل بوده نه اینکه کالاهای سرمایه‌ای و گران‌قیمت خود مثل طلا و ارز را از طریق این سایتها خرید و فروش کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.