به گزارش خبرگزاری آناتولی، حسام بدران،‌ رئیس دفتر روابط ملی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کنفرانس خبری در راستای تاکید بر وحد ملی فلسطین در مقابله با طرح الحاق در کرانه باختری برگزار می‌شود.

به گفته این رهبر حماس، این کنفرانس در راستای ارزیابی خطر مرحله کنونی و ادامه تلاش ملی مشترک است.

وی گفت: حاضریم برای منافع ملی تلاش کنیم و این کنفرانس خبری بین صالح العاروری، نایب رئیس حماس و جبریل الرجوب، دبیرکل کمیته مرکزی فتح برگزار می‌شود.

این در حالی است که همزمان با این‌که هیئت آمریکایی بدون هیچ نتیجه ای سرزمین‌های اشغالی را ترک کرد، آویگدور لیبرمن، رهبر حزب "یسرائیل بیت‌نو" گفت، می‌دانست طرح‌های الحاق هرگز در اول ژوئیه اجرایی نخواهند شد و نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) در لحظه آخر تجدیدنظر خواهد کرد.

در این راستا منابع افزودند، آمریکایی‌ها از اسرائیلی‌ها خواسته‌اند به فلسطینی‌ها زمین‌هایی را به جای مناطقی که اسرائیل در کرانه باختری تصاحب خواهد کرد، بدهند. مساحت‌هایی نه چندان اندک از مناطق "سی" را (که تحت کنترل اداری و امنیتی اسرائیل هستند) به مناطق "ب" (که تحت کنترل اداری تشکیلات خودگردان و نظامی اسرائیل هستند) تبدیل کنند. اسرائیل ابتداءا با این درخواست موافقت کرد و نقشه‌های جدیدی را که شامل اصلاحاتی در نقشه‌های دولت آمریکا بود، ارائه کرد به طوریکه مناطقی که شامل الحاق غور اردن خواهند شد، کاهش می‌یابند و مناطق شهرک سازی‌ها گسترش خواهند یافت اما آمریکایی‌ها خواستار اجرای اصلاحاتی بیشتر برای گسترش دایره مساحت دولت فلسطین شدند. آنها گفتند اسرائیل باید به فلسطینی‌ها امتیازات و تسهیلات در زندگی روزانه بدهد.

دیوید الحیانی، رئیس شورای شهرک سازی‌ها هم تاکید کرد: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که نتانیاهو در موضعش بازنگری خواهد کرد. شهرک نشینان تا اواسط ماه جاری به نخست وزیر اسرائیل مهلت داده‌اند تا وعده‌اش را عملی کند و حاکمیت اسرائیل را بر شهرک‌های کنونی در کرانه باختری اعلام کند والا درخواهیم یافت که او جدی نبوده است.

شلومو نئمان، رئیس شورای شهرک‌های غوش عتسیون نیز گفت: دولت آمریکا هرگز از گام‌های الحاق در سه ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری حمایتی نخواهد کرد لذا اواسط ماه جاری میلادی آخرین فرصت ما برای اجرای الحاق است اگر این کار را نکنیم این فرصت را از دست خواهیم داد.

در این راستا شهرک نشینان اقدام به احداث یک کانون شهرک در چند نقطه در خاک فلسطین اشغالی در کرانه باختری کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.