سخنگوی وزارت خارجه انگلیس غروب شنبه نسبت به  نامه اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران به «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که طی آن یک بار دیگر موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی را طبق بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع داد، واکنش نشان داد.

 به نوشته «وبگاه دولت انگلیس» سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در این زمینه گفت: «انگلیس به برجام متعهد است اما این توافق با عدم پایبندی سیتماتیک ایران در خطر قرار دارد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی انگلیس سپس گفت: «اگر ایران خواستار منفعت از برجام است باید تعامل سازنده با طرح پیشنهادی سه کشور اروپایی (ساز و کار حل اختلاف) داشته و بر اساس توافق، تعهدات خود را اجرا کند.»

سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) اخیرا پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که با ۲۵ رای مثبت در این شورا تصویب شد. در این قطعنامه از ایران خواسته شده است به تعهدات خود در چارچوب ان‌پی‌تی و پروتکل الحاقی کاملا پایبند باشد.

پیش از این نیز در دو مرحله دیگر موارد عدم پایبندی ایالات متحده و سه کشور اروپایی طبق بند ۳۶ برجام توسط جمهوری اسلامی ایران به کمیسیون مشترک ارجاع شده بود که با توجه به عدم حل و فصل اختلافات مزبور، منجر به کاهش تعهدات ایران طی پنج گام شد.

یک دیپلمات ارشد روسیه روز شنبه  با اشاره به درخواست ایران برای فعال‌سازی «ساز و کار حل اختلافات» در برجام نوشته این ساز و کار فاقد رویه‌های روشن و مورد توافق است. 

«میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتر نوشت: «ایران از کمیسیون مشترک برجام درخواست کرده نگرانی‌هایش در خصوص اجرای توافق توسط فرانسه، آلمان و انگلیس را از طریق "مکانیسم حل اختلاف" رفع کند.این سومین بار است که مشارکت‌کنندگان برجام سعی می‌کنند ساز و کار حل اختلاف را که فاقد رویه‌های روشن و مورد توافق است فعال کنند.» 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.