ناصر خسروی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه روند بیماری کووید ۱۹ در ایران با دیگر کشورهای دنیا تفاوتی ندارد، اظهار کرد: تفاوت کشور ما در زمان ابتلا به این بیماری است، به‌طوری که بسیاری از کشورها نظیر روسیه و کشورهای آمریکای جنوبی پس از کشور ما درگیر این بیماری شدند و در شرایط کنونی در حال گذراندن پیک بیماری هستند.

وی با اشاره به اینکه تفاوتی در میزان عوارض بیماری در کشور ما با دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، گفت: نحوه سرایت هم همانند سایر دیگر کشورها بوده، البته مسائل فرهنگی همچون مجالس عروسی و ترحیم به شیوع بالای این ویروس دامن زده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی علائم این بیماری را از زمان آغاز گسترش آن متفاوت عنوان و تصریح کرد: احتمال تغییر ویروس با توجه به نوع ژنوم آن وجود دارد، به‌علاوه نشانه‌های بروز آن نیز تغییر یافته است.

خسروی در خصوص درگیری کروناویروس در کودکان، اضافه کرد: علت این امر تاکنون مشخص نشده است و ابتلا به  ویروس کرونا در بیشتر کودکان بدون علامت است که در صورت علامت‌دار شدن این ویروس معمولا با علائم خفیف خود را نشان داده و علایم شدید در کودکان کمتر دیده می‌شود و عموما با تب‌  و علائم تنفسی خفیف و گاها علائم گوارشی در این طیف سنی خود را بروز می‌دهد.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در سراسر دنیا موارد فوتی نوزاد ناشی از کروناویروس گزارش شده که شایع نیست و میزان ابتلا به این ویروس در نوزادان و کودکان استان قابل ملاحظه نبوده و عمدتا بهبود پیدا کرده‌اند.

وی در خصوص ابتلای مجدد بیماران مبتلا به کووید ۱۹، گفت: این موضوع هنوز اثبات نشده است و اخیرا نیز گفته شده که فرد مبتلا به سرماخوردگی و دارای آنتی بادی، به کووید ۱۹ مبتلا نمی‌شود، اما به دلیل جدید و پیچیده بودن این ویروس و احتمال ایجاد تغییرات در آن نمی‌توان بر این مطالب صحه گذاشت.

خسروی بر استفاده از ماسک تاکید و تصریح کرد: اگر فرد بیمار و فرد سالم هر دو از ماسک استفاده کنند، خطر ابتلا در فرد سالم کمتر از ۵ درصد است و بهتر است افراد بیمار از ماسک‌های جراحی ساده یا بدون فیلتر استفاده کنند چرا که محل فیلتر به علت جریان یک طرفه سبب انتشار ویروس بوده، اما افراد سالم می‌توانند از هر دو نوع ماسک استفاده کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی داروهای استفاده‌شده در ایران برای کووید ۱۹ را کالترا، آتازاناویر، اینترفرون بتا، دگزامتازون و هیدورکسی‌زین عنوان کرد و گفت: اثر داروی رمدسویر در اروپا و آمریکا نیز تایید شده است اما این دارو در کشور ما موجود نیست.

وی به اعمال مجدد برخی محدودیت‌ها در دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به شروع موج دوم این بیماری، مداخلات دولت برای خروج از این وضعیت لازم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.